پیام خود را بنویسید
دوره 24، شماره 150 - ( تابستان 1404(شهریور)، 1404 )                   جلد 24 شماره 150 صفحات 248-229 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

rangriz Z, Talepasand S, Sotodeh Asl N. (2025). Structural Model of Parental Motivation and The Consequences of Student Progress with The Mediating Role of Parents' Autonomous Involvement: Testing Ryan and Deci's Self-Determination Theory. Journal of Psychological Science. 24(150), 229-248.
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2866-fa.html
رنگریز زبیده، طالع پسند سیاوش، ستوده اصل نعمت.(1404). مدل ساختاری انگیزش والدین و پیامدهای پیشرفت دانش‌آموزان با نقش میانجی گر مشارکت خودمختار والدین: آزمون مدل خود تعیین‌گری ریان و دسی مجله علوم روانشناختی 24 (150) :248-229

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2866-fa.html


استاد گروه روان شناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان. سمنان. ایران. ، stalepasand@semnan.ac.ir
چکیده:   (471 مشاهده)
زمینه: موفقیت تحصیلی و پیامدهای ناشی از آن زندگی حال و آینده کودکان را تحت تأثیر قرار می‌دهد طبق نظریه خود تعیین‌گری تعامل والدین با فرزندان که تأمین کننده نیازهای خودمختاری آنان می‌باشد می‌تواند رفتار تحصیلی و غیر تحصیلی فرزندان را پیش‌بینی نماید و این تعامل نیز بستگی به انواع انگیزه والدین دارد، تاکنون روابط ساختاری بین انواع انگیزه والدین با موفقیت تحصیلی و پیامدهای آن با نقش میانجی‌گر مشارکت خودمختار والدین بررسی نشده است.
هدف: این پژوهش با هدف آزمون مدل ساختاری انگیزش والدین و پیامدهای پیشرفت دانش‌آموزان با نقش میانجی‌گر مشارکت خودمختار والدین بر اساس مدل خود تعیین‌گری ریان و دسی انجام شد.
روش: روش پژوهش توصیفی همبستگی از نوع مدل‌یابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانش­آموزان دختر و پسر پایه پنجم و ششم در سال تحصیلی 1404-1403 بودند که در مدارس ابتدایی شهر سمنان مشغول به تحصیل بودند. با روش نمونه‌گیری مرحله‌ای تصادفی تعداد 415 دانش‌آموز انتخاب شدند و به پرسشنامه‌های انگیزه والد برای مشارکت (گرولنیک، 2015)، حمایت از خودمختاری در مقابل مشارکت کنترل‌کننده (لرنر و همکاران، 2022)، انگیزه خودمختار (ریان و کانل، 1989)، شایستگی ادراک شده (هارتر، 1982)، نگرانی مرتبط با مدرسه (ویکهورست، 1973) پاسخ دادند. داده‌ها با استفاده از نرم­افزار 26SPSS و 8.80 LISREL تحلیل شدند.
یافته ­ها: نتایج نشان داد که انگیزه کنترل شده والدین از مسیر مشارکت والدین در حمایت از خودمختاری بر عملکرد تحصیلی (043/0-)، شایستگی ادراک شده (074/0-)، نگرانی از مدرسه (137/0) و انگیزه خودمختار دانش آموز (034/0-) اثر ساختاری غیر مستقیم و معنادار داشت. انگیزه کنترل شده والدین اثر ساختاری مستقیم بر مشارکت والدین در حمایت از خودمختاری در جهت منفی (131/0-) داشت. اثر ساختاری مستقیم انگیزه خودمختار والدین بر مشارکت والدین در حمایت از خودمختاری معنادار نبود. افزون برآن، هیچیک از اثرهای غیر مستقیم انگیزه خودمختار والدین از مسیر مشارکت والدین در حمایت از خودمختاری معنادار نبود. در عوض انگیزه خودمختار والدین به طور مستقیم بر نگرانی از مدرسه (5/0) در جهت مثبت اثر داشت.
نتیجه‌گیری: نتایج نشان دادکه انگیزه کنترل شده والدین از مسیر مشارکت والدین در حمایت از خودمختاری بر روی عملکرد تحصیلی، شایستگی ادراک شده، نگرانی از مدرسه و انگیزه خودمختار دانش‌آموز اثر ساختاری و معنادار داشت. این مدل ساختاری می‌تواند با توضیح روابط پیچیده بین انگیزه والدین، مشارکت خودمختار والدین و پیامدهای پیشرفت دانش‌آموز، بینش‌های ارزشمندی در مورد چگونگی حمایت از موفقیت دانش‌آموزان ارائه دهد.
 
متن کامل [PDF 1433 kb]   (219 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/12/19 | پذیرش: 1404/2/22 | انتشار: 1404/6/28

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)