پیام خود را بنویسید
دوره 24، شماره 154 - ( زمستان 1404(دی)، 1404 )                   جلد 24 شماره 154 صفحات 114-99 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

arabzadehkoopaie Z, Arabzadeh koupaei Z, Sabet M, Salehi M. (2025). The Efficacy of a Self-Esteem-based Play Educational Package on Isolation and Anxiety in Students with Specific Learning Disorder. Journal of Psychological Science. 24(154), 99-114.
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2884-fa.html
عرب زاده کوپایی زهره، سهرابی اسمرود فرامرز، ثابت مهرداد، صالحی مهدیه.(1404). اثربخشی آموزش بستۀ بازی مبتنی بر عزت نفس (حرمت خود) بر گوشه‌گیری و اضطراب دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری ویژه مجله علوم روانشناختی 24 (154) :114-99

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2884-fa.html


استاد، گروه روانشناسی عمومی و بالینی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران. ، sohrabi@atu.ac.ir
چکیده:   (606 مشاهده)

زمینه: یکی از مشکلات اساسی دانش‌آموزان مبتلا به اختلال یادگیری ویژه، اختلالات رفتاری از جمله گوشه‌گیری و اضطراب است که موجب کاهش عزت‌نفس در آنان می‌شود. علی‌رغم این که عزت نفس می‌تواند به ‌عنوان یک ضربه‌گیر برای مشکلات تحصیلی و رفتاری‌ کودکان در نظر گرفته شود، اما در مورد بررسی اثربخشی بسته‌های آموزشی مبتنی بر عرت نفس بر اختلالات رفتاری دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری ویژه، شکاف پژوهشی وجود دارد.
هدف: هدف از انجام این پژوهش، بررسی اثربخشی آموزش بستۀ بازی مبتنی بر عزت نفس بر گوشه‌گیری و اضطراب دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری ویژه بود.
روش: روش این پژوهش، نیمه آزمایشی از نوع پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه گواه و پیگیری دو ماهه بود. جامعۀ آماری پژوهش شامل تمامی دانش‌آموزان دختر دامنۀ سنی 8 تا 11 سال دارای اختلال یادگیری ویژه شهر تهران در سال 1403 بود که با استفاده از نمونه‌گیری هدفمند، 30 نفر از آنان انتخاب شده و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و گواه (15 نفر) گمارش شدند. ابزارهای جمع‌آوری داده‌ها در این پژوهش شامل پرسشنامه‌های گوشه‌گیری (شهیم، 1375) و اضطراب (بک و استر، 1990) بود. هم‌چنین، تحلیل داده‌های این پژوهش با استفاده از روش تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر و با بهره‌گیری از نرم‌افزار SPSS-26 انجام شد.
یافته‌ها: نتایج این پژوهش نشان داد، آموزش بستۀ بازی مبتنی بر عزت نفس بر کاهش گوشه‌گیری و تمامی مؤلفه‌های اضطراب (علائم بدنی، ذهنی و هراس) دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری ویژه تأثیر معنادار و پایداری داشت (05/0 >P).
نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌های پژوهش حاضر، پیشنهاد می‌شود مشاوران و معلمان مدارس ابتدایی برای کاهش اختلالات رفتاری دانش‌آموزان دارای اختلالات یادگیری به خصوص گوشه‌گیری و اضطراب آن‌ها، از محتوای برنامۀ آموزش بازی مبتنی بر عزت ‌نفس استفاده کنند.

 

متن کامل [PDF 1155 kb]   (227 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/12/30 | پذیرش: 1404/2/31 | انتشار: 1404/10/7

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)