زمینه: یکی از مشکلات اساسی دانشآموزان مبتلا به اختلال یادگیری ویژه، اختلالات رفتاری از جمله گوشهگیری و اضطراب است که موجب کاهش عزتنفس در آنان میشود. علیرغم این که عزت نفس میتواند به عنوان یک ضربهگیر برای مشکلات تحصیلی و رفتاری کودکان در نظر گرفته شود، اما در مورد بررسی اثربخشی بستههای آموزشی مبتنی بر عرت نفس بر اختلالات رفتاری دانشآموزان دارای اختلال یادگیری ویژه، شکاف پژوهشی وجود دارد.
هدف: هدف از انجام این پژوهش، بررسی اثربخشی آموزش بستۀ بازی مبتنی بر عزت نفس بر گوشهگیری و اضطراب دانشآموزان دارای اختلال یادگیری ویژه بود.
روش: روش این پژوهش، نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه و پیگیری دو ماهه بود. جامعۀ آماری پژوهش شامل تمامی دانشآموزان دختر دامنۀ سنی 8 تا 11 سال دارای اختلال یادگیری ویژه شهر تهران در سال 1403 بود که با استفاده از نمونهگیری هدفمند، 30 نفر از آنان انتخاب شده و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و گواه (15 نفر) گمارش شدند. ابزارهای جمعآوری دادهها در این پژوهش شامل پرسشنامههای گوشهگیری (شهیم، 1375) و اضطراب (بک و استر، 1990) بود. همچنین، تحلیل دادههای این پژوهش با استفاده از روش تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر و با بهرهگیری از نرمافزار SPSS-26 انجام شد.
یافتهها: نتایج این پژوهش نشان داد، آموزش بستۀ بازی مبتنی بر عزت نفس بر کاهش گوشهگیری و تمامی مؤلفههای اضطراب (علائم بدنی، ذهنی و هراس) دانشآموزان دارای اختلال یادگیری ویژه تأثیر معنادار و پایداری داشت (05/0 >P).
نتیجهگیری: با توجه به یافتههای پژوهش حاضر، پیشنهاد میشود مشاوران و معلمان مدارس ابتدایی برای کاهش اختلالات رفتاری دانشآموزان دارای اختلالات یادگیری به خصوص گوشهگیری و اضطراب آنها، از محتوای برنامۀ آموزش بازی مبتنی بر عزت نفس استفاده کنند.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است. |