دوره 18، شماره 75 - ( 3-1398 )                   جلد 18 شماره 75 صفحات 327-336 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hadizadeh Kafash R, Maredpour A, Ramezani K. Comparison the effectiveness of group positive-psychology therapy and mindfulness group training on life-quality of female-headed households. علوم روانشناختی. 2019; 18 (75) :327-336
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-293-fa.html
هادی زاده کفاش راضیه، ماردپور علیرضا، رمضانی خسرو. مقایسه اثربخشی روان درمانگری گروهی مثبت گرا با آموزش گروهی ذهن آگاهی بر کیفیت زندگی زنان سرپرست خانوار. فصلنامه علمی پژوهشی علوم روانشناختی. 1398; 18 (75) :327-336

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-293-fa.html


دانشگاه آزاد اسلامی، واحد یاسوج
چکیده:   (34 مشاهده)
 زمینه: درگیری تحصیلی از متغیرهای تأثیرگذار در حوزه آموزش و یادگیری است که از عوامل مختلفی تأثیر می پذیرد، اما  توانایی شناختی، وضعیت اجتماعی - اقتصادی و اشتیاق تحصیلی چگونه تأثیر دارد؟ هدف: این پژوهش به منظور بررسی الگوی ساختاری پیش بینی درگیری تحصیلی بر اساس توانایی شناختی و وضعیت اجتماعی - اقتصادی با میانجی گری اشتیاق تحصیلی در دانش آموزان دختر متوسطه شهرستان رومشکان در سال  97-96 انجام شد. روش: روش پژوهش توصیفی - همبستگی از نوع مدلسازی معادلات ساختاری بود. جامعه ی آماری پژوهش، شامل کلیه دانش آموزان دختر متوسطه دوم شهرستان رومشکان بود که با روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای تعداد 317 نفر انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده شامل پرسشنامه درگیری تحصیلی ریو (2013)، پرسشنامه توانایی شناختی نجاتی (1392)، پرسشنامه اشتیاق تحصیلی فردریکز و همکاران (2004) و پرسشنامه محقق ساخته وضعیت اجتماعی - اقتصادی و اطلاعات جمعیت شناختی بودند. برای تحلیل داده ها از روش مدل سازی معادلات ساختاری استفاده شد. یافته ها: نتایج بیانگر اثرات معنی دار مستقیم توانایی شناختی، وضعیت اجتماعی - اقتصادی، و اشتیاق تحصیلی بر درگیری تحصیلی و همچنین اثرات معنی­دار مستقیم توانایی شناختی و وضعیت اجتماعی - اقتصادی بر اشتیاق تحصیلی بود(0/05P<). همچنین،  توانایی شناختی و وضعیت اجتماعی - اقتصادی  اثرات غیرمستقیم معناداری به واسطه­ اشتیاق تحصیلی بر درگیری تحصیلی داشتند(0/05P<). همچنین، نتایج نشان داد که مدل طراحی شده با داده­ های نمونه­ این پژوهش برازش مناسبی داشت. نتیجه ­گیری: بنابراین الگوی ساختاری مذکور می ­تواند میزان درگیری تحصیلی دانش ­آموزان را با توجه به متغیرهای توانایی شناختی و وضعیت اجتماعی - اقتصادی و اشتیاق تحصیلی  پیش ­بینی کند.
متن کامل [PDF 535 kb]   (16 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۸/۵/۱۲

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم روانشناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Journal of psychologicalscience

Designed & Developed by : Yektaweb