دوره 18، شماره 79 - ( 7-1398 )                   جلد 18 شماره 79 صفحات 829-838 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

bashour lashgari M, tajalli P, amiri majd M. The effectiveness of mindfulness - based cognitive behavioral training for mothers on the vitality of children with specific learning disabilities. علوم روانشناختی. 2019; 18 (79) :829-838
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-297-fa.html
باشعور لشگری مریم، تجلی پریسا، امیری مجد مجتبی. اثربخشی آموزش شناختی رفتاری مبتنی - بر ذهن آگاهی به مادران بر سرزندگی فرزندان با اختلالات ویژه یادگیری. فصلنامه علمی پژوهشی علوم روانشناختی. 1398; 18 (79) :829-838

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-297-fa.html


دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
چکیده:   (65 مشاهده)
زمینه: مطالعات متعددی اثربخشی آموزش شناختی رفتاری مبتنی بر ذهن ­آگاهی را در زمینه‌های مختلف نشان داده است اما آیا آموزش ذهن ­آگاهی به مادران بر سرزندگی فرزندان با اختلالات ویژه یادگیری آنها مؤثر است. هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی درمان شناختی رفتاری مبتنی بر ذهن ­آگاهی به مادران بر سرزندگی فرزندان اختلال یادگیری آنها در شهر تهران انجام شد. روش: پژوهش شبه آزمایشی و از نوع طرح‌های پیش­ آزمون پس‌آزمون و پیگیری با گروه گواه بود. جامعه آماری این پژوهش را تمام مادران و دانش­ آموران ۸ تا ۱۲ ساله‌ی دارای اختلال یادگیری شهر تهران تشکیل می‌دادند که از بین آنها ۵۶ نفر (۲۸ مادر و ۲۸ کودک) به شیوه نمونه‌گیری مبتنی بر هدف انتخاب شدند و به شیوه تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه گمارده شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، آزمون ترسیمی سرزندگی (فیروزی، ۱۳۹۳) بود که قبل و بعد از مداخله و در مرحله‌ی پیگیری ۳ ماهه بروی هر دو گروه گواه و آزمایش اجرا شد. آزمودنی‌های گروه آزمایش در هشت جلسه دوساعته تحت درمان شناختی رفتاری - مبتنی بر ذهن­ آگاهی باگلز (۲۰۱۰) قرار گرفتند. گروه گواه هیچ‌گونه آموزش درمانی ویژه‌ای دریافت نکرد. یافته‌ها: تجزیه و تحلیل داده‌ها نشان داد که اگرچه آموزش شناختی رفتاری مبتنی بر ذهن ­آگاهی به مادران بین نمرات سرزندگی فرزندان در گروه آزمایش و گروه گواه تفاوت معناداری ایجاد نکرد اما در  طول دوره آموزش ذهن ­آگاهی مادران گروه آزمایش در حال افزایش و اثر اصلی درون‌گروهی زمان (پس‌آزمون، پیش‌آزمون و پیگیری) در گروه آزمایش به لحاظ آماری در سطح احتمال (0/05>P) معنادار بود. نتیجه‌گیری: این به این معنی است که آموزش شناختی رفتاری مبتنی بر ذهن­ آگاهی بر روی سرزندگی کودکان با اختلالات ویژه یادگیری تأثیر گذاشته است اما برای تغییرات معنی‌دار به زمان بیشتری نیاز است.

متن کامل [PDF 745 kb]   (32 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۸/۵/۱۲ | پذیرش: ۱۳۹۸/۷/۳۰ | انتشار: ۱۳۹۸/۸/۱۶

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم روانشناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Journal of psychologicalscience

Designed & Developed by : Yektaweb