گروه روانشناسی عمومی و بالینی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران. ، sohrabi@atu.ac.ir
چکیده: (49 مشاهده)
زمینه: کودکان مبتلا به اختلال یادگیری ویژه در مقایسه با همسالان عادی خود، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به مشکلات سلامت روان مانند اضطراب و کاهش انگیزه هستند. علیرغم این که بازی درمانی میتواند به کاهش مشکلات روانشناختی این دسته از دانشآموزان کمک کند، اما در مورد بررسی اثربخشی بسته کاربرد بازی مبتنی بر عزت نفس بر خودانگیزشی و اضطراب دانشآموزان دارای اختلال یادگیری ویژه، شکاف پژوهشی وجود دارد.
هدف: هدف از انجام این پژوهش، بررسی اثربخشی بسته کاربرد بازی مبتنی بر عزت نفس بر خودانگیزشی و سطح اضطراب دانشآموزان دارای ناتوانی یادگیری ویژه بود.
روش: روش این پژوهش، نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه و پیگیری دو ماهه بود. جامعۀ آماری پژوهش شامل تمامی دانشآموزان دختر دامنۀ سنی 8 تا 11 سال دارای اختلال یادگیری ویژه شهر تهران در سال 1403 بود که با استفاده از نمونهگیری هدفمند، 30 نفر از آنان انتخاب شده و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و گواه (15 نفر) گمارش شدند. ابزارهای جمعآوری دادهها در این پژوهش شامل مقیاس خودانگیزشی (بارکلی، 2012) و پرسشنامه اضطراب (بک و استر، 1990) بود. همچنین، تحلیل دادههای این پژوهش با استفاده از روش تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر و با بهرهگیری از نرمافزار SPSS-26 انجام شد.
یافتهها: نتایج این پژوهش نشان داد، آموزش بستۀ بازی مبتنی بر عزت نفس بر افزایش خودانگیزشی و کاهش تمامی مؤلفههای اضطراب (علائم بدنی، ذهنی و هراس) دانشآموزان دارای اختلال یادگیری ویژه تأثیر معنادار و پایداری داشت (05/0 >P).
نتیجهگیری: با توجه به یافتههای پژوهش حاضر، روانشناسان مراکز تخصصی اختلالات یادگیری میتوانند از بسته بازی مبتنی بر عزتنفس برای تقویت خودانگیزشی، انگیزه تحصیلی و کاهش اضطراب دانشآموزان مبتلا به اختلال یادگیری استفاده کنند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1404/5/30 | پذیرش: 1404/7/30 | انتشار: 1405/1/1
| بازنشر اطلاعات |
 |
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است. |