پیام خود را بنویسید
دوره 18، شماره 80 - ( 8-1398 )                   جلد 18 شماره 80 صفحات 912-905 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Poorhanifeh H, Afrooz G A, Arjomandnia A A. (2019). The effectiveness of family-based functional educational program on writing skills of slow paced students with down syndrome. Journal of Psychological Science. 18(80), 905-912.
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-314-fa.html
پورحنیفه حوریه، افروز غلامعلی، ارجمندنیا علی اکبر. اثربخشی برنامه آموزشی کاربردی خانواده محور بر توانش های نوشتن دانش آموزان آهسته گام با نشانگان داون مجله علوم روانشناختی 1398; 18 (80) :912-905

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-314-fa.html


دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران ، afrooz@ut.ac.ir
چکیده:   (2227 مشاهده)
 زمینه: آموزش کاربردی، از جمله معیارها و شاخصه‌های موفقیت و کارآمدی نظام آموزش و پرورش در جوامع محسوب می‌شود. تهیه و تدوین مواد آموزشی کاربردی باید مبتنی بر ویژگی‌ها و نیازهای فردی، خانوادگی، گروهی و اجتماعی باشد، به گونه‌ای که در نهایت زندگی مستقل فرد را به همراه داشته باشد. با توجه به مشکلات زبان بیانی از جمله زبان نوشتاری دانش آموزان آهسته­گام با نشانگان داون، آیا آموزش زبان نوشتاری کاربردی می‌تواند منجر به بهبود توانش های ارتباطی و خودکفایی اجتماعی این افراد شود؟ هدف: هدف پژوهش حاضر اثربخشی برنامه آموزشی کاربردی خانواده ­محور بر توانش ­های نوشتن کودکان دبستان با نشانگان داون بود. روش: این پژوهش از نوع نیمه ­آزمایشی (پیش­ آزمون – پس ­آزمون با گروه گواه) بود. 30 دانش ­آموز دبستانی آهسته گام با نشانگان داون مشغول تحصیل در مدارس استثنایی شهر تهران به روش نمونه­ گیری در دسترس گزینش شده و به شکل تصادفی به دو گروه آزمایش و گواه تقسیم شدند. گروه آزمایش در 10 جلسه 45 دقیقه‌ای بسته برنامه آموزشی کاربردی خانواده محور محقق ساخته (1396) جهت بهبود توانش ­های نوشتن شرکت کردند و هر دو گروه در مراحل پیش ­آزمون و پس ­آزمون با استفاده از مقیاس پرسشنامه خواندن و نوشتن شیرازی و نیلی پور (1390) مورد ارزیابی قرار گرفتند. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها، از تحلیل کوواریانس چند متغیره استفاده شده است. یافته‌ها: یافته‌ها نشان می‌دهد که برنامه آموزشی کاربردی خانواده محور منجر به افزایش میانگین نمرات توانش­ های نوشتن شرکت کنندگان گروه آزمایش در حیطه رونویسی و املاء نسبت به گروه گواه شده است (0/001P<). نتیجه گیری: بنابراین می‌توان مطرح کرد که برنامه آموزشی کاربردی خانواده محور روش مؤثری برای بهبود توانش­ های نوشتن دانش­ آموزان آهسته ­گام با نشانگان داون است.
متن کامل [PDF 473 kb]   (1520 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/5/16 | پذیرش: 1398/8/20 | انتشار: 1398/9/5

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)