دوره 18، شماره 80 - ( 8-1398 )                   جلد 18 شماره 80 صفحات 905-912 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Poorhanifeh H, Afrooz G A, Arjomandnia A A. The effectiveness of family-based functional educational program on writing skills of slow paced students with down syndrome. علوم روانشناختی. 2019; 18 (80) :905-912
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-314-fa.html
پورحنیفه حوریه، افروز غلامعلی، ارجمندنیا علی اکبر. اثربخشی برنامه آموزشی کاربردی خانواده محور بر توانش های نوشتن دانش آموزان آهسته گام با نشانگان داون. فصلنامه علمی پژوهشی علوم روانشناختی. 1398; 18 (80) :905-912

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-314-fa.html


دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران
چکیده:   (34 مشاهده)
 زمینه: آموزش کاربردی، از جمله معیارها و شاخصه‌های موفقیت و کارآمدی نظام آموزش و پرورش در جوامع محسوب می‌شود. تهیه و تدوین مواد آموزشی کاربردی باید مبتنی بر ویژگی‌ها و نیازهای فردی، خانوادگی، گروهی و اجتماعی باشد، به گونه‌ای که در نهایت زندگی مستقل فرد را به همراه داشته باشد. با توجه به مشکلات زبان بیانی از جمله زبان نوشتاری دانش آموزان آهسته­گام با نشانگان داون، آیا آموزش زبان نوشتاری کاربردی می‌تواند منجر به بهبود توانش های ارتباطی و خودکفایی اجتماعی این افراد شود؟ هدف: هدف پژوهش حاضر اثربخشی برنامه آموزشی کاربردی خانواده ­محور بر توانش ­های نوشتن کودکان دبستان با نشانگان داون بود. روش: این پژوهش از نوع نیمه ­آزمایشی (پیش­ آزمون – پس ­آزمون با گروه گواه) بود. 30 دانش ­آموز دبستانی آهسته گام با نشانگان داون مشغول تحصیل در مدارس استثنایی شهر تهران به روش نمونه­ گیری در دسترس گزینش شده و به شکل تصادفی به دو گروه آزمایش و گواه تقسیم شدند. گروه آزمایش در 10 جلسه 45 دقیقه‌ای بسته برنامه آموزشی کاربردی خانواده محور محقق ساخته (1396) جهت بهبود توانش ­های نوشتن شرکت کردند و هر دو گروه در مراحل پیش ­آزمون و پس ­آزمون با استفاده از مقیاس پرسشنامه خواندن و نوشتن شیرازی و نیلی پور (1390) مورد ارزیابی قرار گرفتند. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها، از تحلیل کوواریانس چند متغیره استفاده شده است. یافته‌ها: یافته‌ها نشان می‌دهد که برنامه آموزشی کاربردی خانواده محور منجر به افزایش میانگین نمرات توانش­ های نوشتن شرکت کنندگان گروه آزمایش در حیطه رونویسی و املاء نسبت به گروه گواه شده است (0/001P<). نتیجه گیری: بنابراین می‌توان مطرح کرد که برنامه آموزشی کاربردی خانواده محور روش مؤثری برای بهبود توانش­ های نوشتن دانش­ آموزان آهسته ­گام با نشانگان داون است.
متن کامل [PDF 473 kb]   (12 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۸/۵/۱۶ | پذیرش: ۱۳۹۸/۸/۲۰ | انتشار: ۱۳۹۸/۹/۵

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم روانشناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Journal of psychologicalscience

Designed & Developed by : Yektaweb