 
                     
                     
                    
                    
                    
                    
                     Sheykholeslami A,  Mohammadi N. 
(2019).  The effectiveness of moral intelligence skills training on adjustment (emotional, educational, social) in bully students.  Journal of Psychological Science. 18(77),  519-527. 
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-318-fa.html   
                    
					 
					
                 
                
                    
                    
                    
                    دانشگاه محقق اردبیلی ، a_sheikholslamy@yahoo.com
                    
                    
                    چکیده:       (3684 مشاهده)
                    
                    
                    زمینه: تحقیقات نشان داده است که آموزش مهارت های هوش اخلاقی اثرات مؤثری بر سازش یافتگی های عاطفی، آموزشی و اجتماعی دارد، اما آیا این آموزش ها می تواند بر دانش آموزان زورگو نیز مؤثر باشد؟ هدف: این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی اثربخشی آموزش مهارتهای هوش اخلاقی بر سازشیافتگی (عاطفی، آموزشی، اجتماعی) دانشآموزان زورگو انجام گرفت. روش: روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون - پسآزمون با گروه گواه اجرا شد. جامعهی آماری پژوهش را تمامی دانشآموزان در حال تحصیل دورهی متوسطه دوّم شهر اردبیل در سال تحصیلی 98-1397 تشکیل میدادند. با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای، 40 دانشآموز انتخاب شده و بهطور تصادفی در گروه آزمایش (20 نفر) و گروه گواه (20 نفر) جایگزین شدند. شرکتکنندگان گروه آزمایش، 11 جلسه آموزش مهارتهای هوش اخلاقی بوربا (2005) را دریافت نمودند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامهی سازشیافتگی سینها و سینگ (1993) و پرسشنامهی تجدید نظر شده زورگو / قربانی اولویوس(1998) استفاده شد. دادهها با روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: یافتهها نشان داد که دانشآموزان زورگو گروه آزمایش نسبت به دانشآموزان زورگو گروه گواه در پسآزمون بهطور معناداری سازشیافتگی (عاطفی، آموزشی، اجتماعی) بیشتری داشتند (0/01>p). نتیجهگیری: بنابراین، میتوان از آموزش مهارتهای هوش اخلاقی برای افزایش سازشیافتگی (عاطفی، آموزشی، اجتماعی) دانشآموزان زورگو استفاده کرد.
                     
                    
                    
                    
                    
                    نوع مطالعه:  
پژوهشي |
                    موضوع مقاله: 
                    
تخصصي  دریافت: 1398/5/19 | انتشار: 1398/5/10
                    
                    
                    
                    
                    
                    
                    
                    
	
		
			| بازنشر اطلاعات | 
		
			|  | این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است. |