پیام خود را بنویسید
بهار 1405(فروردین)،                   برگشت به فهرست مقالات | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


استاد، گروه روانشناسی، دانشکده علوم‌تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران. ، n.hamid@scu.ac.ir
چکیده:   (10 مشاهده)
زمینه: عدم دسترسی به منبع ایمن از جمله مراقب اصلی زمینه را برای آسیب­پذیری در برابر اختلالات روانشناختی و کاهش کیفیت زندگی در افراد فراهم می­کند. بنابراین زمانی که دسترسی به مادر به عنوان مراقب اصلی امکانپذیر نیست؛ جهت تعدیل آسیب­پذیری روانشناختی افراد آموزش و بکارگیری مهارت­های روانشناختی می­تواند زمینه را برای بهبودکیفیت زندگی فراهم سازد.
هدف: این مطالعه با هدف مقایسه اثربخشی واقعیت درمانی و درمان راه‌حل محور بر کیفیت زندگی دختران فاقد مادر انجام شد.
روش: پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش یک مطالعه شبه آزمایشی که با استفاده از یک طرح پیش­آزمون، پس­آزمون و پیگیری 2 ماهه انجام شد. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دختران در حال تحصیل فاقد مادر شهر تهران در سال 1403 تشکیل دادند. نمونه پژوهش 45 نفر از دختران نوجوان فاقد مادر شهر تهران بود که به روش نمونه­گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در سه گروه آموزش واقعیت درمانی (15 نفر)، آموز راه حل محور (15 نفر) و گروه گواه (15 نفر) گمارش شدند. گروه­های آزمایشی واقعیت درمانی را با توجه به راهنمایی آموزش (گلاسر، 2010) و آموزش راه حل محور را با توجه به راهنمایی آموزش (کورمان و همکاران، 2013) دریافت کردند و گروه گواه مداخله­ای دریافت نکرد. برای جمع­آوری داده­ها از پرسشنامه کیفیت زندگی (ریونز-سیبرر و همکاران، 2008) استفاده شد. داده­های جمع­آوری شده با استفاده از نرم­افزار SPSS.28 و با روش تحلیل واریانس آمیخته با اندازه­گیری مکرر و آزمون­های تعقیبی بنفرونی مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.
یافته‌­ها: نتایج حاصل از تحلیل واریانس آمیخته با اندازه­گیری مکرر نشان داد که آموزش واقعیت درمانی و درمان راه حل محور بر کیفیت زندگی نوجوانان دختر فاقد مادر اثربخش است (05/0 >P). مداخلات آموزشی بعد از 2 ماه بر روی گروه­های آزمایشی از پایداری و ثبات برخوردار بود. نتایج آزمون­های تعقیبی بنفرونی نشان داد که بین واقعیت درمانی و درمان راه‌حل محور از نظر اثربخشی بر روی کیفیت زندگی با گروه گواه تفاوت وجود دارد (05/0 >P)، اما بین واقعیت درمانی و درمان راه‌حل محور از نظر اثربخشی بر روی کیفیت زندگی تفاوت وجود نداشت (05/0 <P).
نتیجه‌گیری: با توجه به این نتایج استفاده از واقعیت درمانی و درمان راه­حل محور به عنوان مداخلات روانشناختی مبتنی بر شواهد جهت بهبود کیفیت زندگی نوجوانان که مراقبین اصلی خود را از دست داده­اند؛ می­تواند بخش مهمی از آسیب­پذیری روانشناختی آن­ها را در برابر اختلالات روانشناختی کاهش دهد. همچنین به هر میزان این مداخلات در سنین پایین­تر انجام شود میزان تأثیرگذاری آن در آینده نیز بیشتر خواهد بود.
متن کامل [PDF 1678 kb]   (7 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1404/8/29 | پذیرش: 1405/1/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)