 
                     
                     
                    
                    
                    
                    
                     Amin Nasab V,  Banijamali S A,  Hatami H. 
(2019).  The effectiveness of cognitive-motor learning training on social adjustment, motor skills and ADHD symptoms reduce in preschool children aged 5 and 6 years.  Journal of Psychological Science. 17(72),  883-892. 
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-326-fa.html   
                    
                    امین نسب ویان،  بنی جمالی شکوه السادات،  حاتمی حمیدرضا.
(1397).  اثربخشی آموزش بازی های ادراکی حرکتی بر سازگاری اجتماعی، تبحر حرکتی و کاهش نشانگان اختلال کاستی توجه/ بیش فعالی در کودکان 5 و 6 ساله پیش دبستانی  مجله علوم روانشناختی 17 (72) :892-883URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-326-fa.html
  
                     
					 
					
                 
                
                    
                    
                    
                    دانشگاه الزهرا ، drbanijamali@alzahra.ac.ir
                    
                    
                    چکیده:       (4725 مشاهده)
                    
                    
                    زمینه: اختلال کاستی توجه - بیشفعالی به صورت الگویی از کاستی توجه - بیشفعالی شدید یا بی توجهی مداوم با تکرارشوندگی بیشتر نسبت به کودکان همان سطح رشدی تعریف شده است. هدف: مطالعه حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش بازی های ادراکی حرکتی بر سازگاری اجتماعی، تبحر حرکتی و نشانگان اختلال کاستی توجه/ بیش  فعالی کودکان 5 و 6 ساله پیش دبستانی دارای این اختلال انجام شد. روش: پژوهش حاضر از نوع نیمهآزمایشی به صورت پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کودکان مراکز پیش دبستانی منطقه 2 استان تهران بودند که از بین آنها، تعداد 90 نفر به صورت تصادفی انتخاب شدند و به طور تصادفی در گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. داده ها با استفاده از مقیاس رشد اجتماعی (واینلند، 1965)، مقیاس تبحر حرکتی فرم کوتاه برونینکس– اوزرتسکی (1978) و مقیاس مشکلات رفتاری کودکان کانرز- فرم والد (ریتمن و همکاران، 1998) به دست آمدند.  تجزیه و تحلیل دادهها با  استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیری انجام شد. یافته ها: یافته ها نشان داد آموزش بازی های ادراکی حرکتی موجب بهبود سازگاری اجتماعی (0.0001>P)، مهارت تبحر حرکتی (0.0001>P) و کاهش مجموع نشانگان اختلال کاستی توجه/ بیشفعالی (0.0001>P) در این کودکان می شود. نتیجهگیری: میتوان نتیجه گرفت آموزش بازیهای ادراکی حرکتی بر بهبود سازگاری اجتماعی، مهارت تبحر حرکتی و کاهش مجموع نشانگان اختلال کاستی توجه/ بیش فعالی می شود و توانمندسازی کودکان با اختلال کاستی توجه/ بیش فعالی استفاده کرد.
 
                     
                    
                    
                    
                    
                    نوع مطالعه:  
پژوهشي |
                    موضوع مقاله: 
                    
تخصصي  دریافت: 1398/5/24 | پذیرش: 1398/5/24 | انتشار: 1398/5/24
                    
                    
                    
                    
                    
                    
                    
                    
	
		
			| بازنشر اطلاعات | 
		
			|  | این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است. |