دوره 18، شماره 78 - ( 6-1398 )                   جلد 18 شماره 78 صفحات 667-674 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

fallahian M, hatami H, ahadi H, asadzadeh H. Comparing the Effectiveness of Reality Therapy Training and Mindfulness-Based Cognition Therapy on Adolescent Emotional Maturity. علوم روانشناختی. 2019; 18 (78) :667-674
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-33-fa.html
فلاحیان معصومه، حاتمی حمیدرضا، احدی حسن، اسدزاده حسن. مقایسه اثربخشی آموزش واقعیت درمانگری و شناخت درمانگری مبتنی بر ذهن آگاهی بر بلوغ عاطفی نوجوانان. فصلنامه علمی پژوهشی علوم روانشناختی. 1398; 18 (78) :667-674

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-33-fa.html


دانشگاه جامع امام حسین(ع)
چکیده:   (92 مشاهده)
زمینه: تحقیقات زیادی به اثر بخشی درمانگری­ های مختلف پرداخته است. ولی کدامیک از این دو درمان اثر بخشی بیشتری دارد؟ هدف: این پژوهش با هدف مقایسه اثر بخشی آموزش واقعیت درمانگری و شناخت درمانگری (مبتنی بر ذهن آگاهی) بر بلوغ عاطفی نوجوانان انجام شد. روش: روش پژوهش نیمه آزمایشی، با طرح پیش­ آزمون، پس­ آزمون و پیگیری بود. جامعه آماری کلیه دانش ­آموزان دختر دوره متوسطه دوم در مدارس منطقه یک آموزش و پرورش استان تهران بود که در این پژوهش 45 نفر از دانش آموزان که نمره آنان در آزمون کی ­مت 1/5 انحراف معیار کمتر از گروه هنجاری بود، انتخاب و به تصادف در سه گروه واقعیت درمانگری، شناخت درمانگری مبتنی بر ذهن­ آگاهی و گواه قرار گرفتند. گروه ­های آزمایشی به صورت مجزا در 8 جلسه 90 دقیقه ­ای واقعیت درمانگری برگرفته از کتاب واقعیت درمانی ویلیام گلسر (2013) و شناخت درمانگری مبتنی بر ذهن آگاهی بر گرفته از کتاب شناخت درمانی مبتنی بر ذهن ­آگاهی ربکا کرین (2009) شرکت کردند. ابزار این پژوهش بلوغ عاطفی یاشویر سینگ و ماهیش بهارگاوا (1974) بود و با استفاده از روش تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ­ها: آموزش واقعیت درمانگری بر بلوغ عاطفی نوجوانان با اندازه اثر (0/809) معنی­ دار بود (0/05p< ، 114/417f=). همچنین شناخت درمانگری مبتنی بر ذهن آگاهی بر بلوغ عاطفی نوجوانان با اندازه اثر (0/705) معنی ­دار بود (0/05p< ، 64/409 f=).  ولی آزمون t همتا نشان داد، بین میزان اثربخشی آموزش واقعیت درمانگری و شناخت درمانگری بر بلوغ عاطفی نوجوانان تفاوت معنی ­دار وجود نداشت (0/05p> ، 1/959f=). نتیجه­ گیری:  نوجوانان که در این دو گروه درمانگری شرکت کردند سطح بلوغ عاطفی بهتری را نشان داده­ اند و در این زمینه هر دو گروه به صورت یکسانی اثر ­پذیری داشته­ اند.           
متن کامل [PDF 340 kb]   (38 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۸/۳/۱ | پذیرش: ۱۳۹۸/۷/۱۸ | انتشار: ۱۳۹۸/۷/۲۹

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم روانشناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Journal of psychologicalscience

Designed & Developed by : Yektaweb