Mirsamiee M, Atashpour H, Aghaei A. (2019). The effectiveness of achievement emotion regulation training on negative emotions and psychological well - being of female middle school students in Tehran.
Journal of Psychological Science.
18(77), 539-546.
URL:
http://psychologicalscience.ir/article-1-332-fa.html
میرسمیعی مرضیه، آتش پور حمید، آقایی اصغر. اثربخشی آموزش نظم جویی هیجان پیشرفت بر هیجان های منفی و بهزیستی روانشناختی در دانش آموزان دختر دورۀ اول متوسطه شهر تهران مجله علوم روانشناختی 1398; 18 (77) :546-539
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-332-fa.html
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان) ، hamidatashpour@gmail.com
چکیده: (2608 مشاهده)
زمینه: نقش تأثیرگذار و مهم هیجان ها در زندگی تحصیلی دانش آموزان، توجه روانشناسان تربیتی به هیجانات را به خود جلب کرده است. بنابراین، آیا آموزش نظم جویی هیجان پیشرفت میتواند بر هیجانهای منفی و بهزیستی روانشناختی دانش آموزان اثربخش باشد؟ هدف: این پژوهش به منظور مطالعه اثربخشی آموزش نظم جویی هیجانهای پیشرفت بر هیجانهای منفی و بهزیستی روانشناختی دانش آموزان انجام شد. روش: این مطالعه نیمه آزمایشی «با طراحی یش آزمون، پس آزمون، پیگیری با گروه گواه بود. جامعۀ آماری شامل تمام دانش آموزان دختر دورۀ اول متوسطه شهر تهران در سال تحصیلی 97-1396 بود. از روش نمونه گیری خوشهای تصادفی استفاده شد. شرکت کنندگان آزمون هیجان پیشرفت (پکران، گوئتز و پری، 2005) و مقیاس بهزیستی روانشناختی (ریف، 2002) را تکمیل کردند. سپس تعداد 50 نفر دانشآموز با هیجانهای منفی بالا (356= n) گزینش و به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند. بسته آموزشی محقق ساخته (1396) به مدت 6 هفته (2 جلسه در هفته، هر جلسه 90-60 دقیقه) برای گروه آزمایش اجرا شد و گروه گواه آموزشی دریافت نکرد داده ها با استفاده از آزمون تحلیل کواریانس تک متغیری تحلیل شدند. یافتهها: نتایج نشان داد که آموزش نظم جویی هیجانهای پیشرفت باعث کاهش هیجانهای منفی و افزایش بهزیستی روانشناختی گروه آزمایش در پس آزمون بود (001/0=p). این نتایج در دوره پیگیری نیز تداوم یافت. نتیجه گیری: آموزش نظم جویی هیجانهای پیشرفت در کاهش هیجانهای منفی و ارتقاء بهزیستی روانشناختی در دانش آموزان مؤثر بود.
نوع مطالعه:
كاربردي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1398/5/27 | انتشار: 1398/5/10
بازنشر اطلاعات |
 |
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است. |