دوره 18، شماره 76 - ( 4-1398 )                   جلد 18 شماره 76 صفحات 479-487 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

sardary B, khalili S. Effectiveness of positive psychological intervention on reducing difficulties in emotion regulation in adolescents with eating disorders symptoms. علوم روانشناختی. 2019; 18 (76) :479-487
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-333-fa.html
سرداری باقر، خلیلی سالار. اثربخشی مداخله مبتنی بر روانشناسی مثبت‌گرا بر کاهش مشکلات نظم جویی هیجان در نوجوانان با نشانۀ اختلالات خوردن. فصلنامه علمی پژوهشی علوم روانشناختی. 1398; 18 (76) :479-487

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-333-fa.html


دانشگاه آزاد اسلامی، واحد خوی
چکیده:   (76 مشاهده)
زمینه:  اختلالات خوردن یکی از اختلالات شایع روان ­تنی به شمار می ­روند که منجر به مشکلات فراوانی در سلامت جسمانی، هیجانی و عملکرد روانی می­ شوند. اما مسأله اصلی این است که آیا مداخله مبتنی بر روانشناسی مثبت ­گرا بر کاهش مشکلات نظم ­جویی هیجان در نوجوانان با نشانۀ اختلالات خوردن مؤثر است؟ هدف: این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی مداخله مبتنی بر روانشناسی مثبت‌گرا بر کاهش مشکلات تنظیم‌هیجان در نوجوانان با نشانۀ اختلالات خوردن انجام شد. روش: این پژوهش از نوع مطالعات نیمه­ آزمایشی با طرح پیش ­آزمون – پس ­آزمون و گروه گواه  بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش ­آموزان دختر مشغول تحصیل در مدارس دوره دوم متوسطه شهر ارومیه به تعداد 4276 نفر در سال تحصیلی 98-97 بود. از این جامعه، نمونه ای به حجم 30 نفر به روش نمونه ­گیری هدفمند انتخاب و به تصادف در دو گروه آزمایش و گواه  جایگزین شدند.  شرکت‌کنندگان در مراحل پیش آزمون و پس­ آزمون مقیاس مشکل در نظم بخشی هیجانی گراتز و رومئر (2004) را تکمیل و در این اثناء آزمودنی‌های گروه آزمایش طی 8 جلسه 90 دقیقه ­ای هفته ­ای 1 جلسه تحت آموزش‌های مربوط به رواندرمانگری مثبت‌گرا (سلیگمن، رشید و پارک، 2006) توسط پژوهشگر قرار گرفتند. تجزیه و تحلیل داده­ ها با استفاده از تحلیل کوواریانس انجام گرفت. یافته ­ها: یافته‌های پژوهش نشان داد که مداخله مبتنی بر روانشناسی مثبت‌گرا منجر به کاهش میانگین نمرات شرکت‌کنندگان گروه آزمایش در مشکلات تنظیم‌هیجان و مؤلفه‌های آن شامل عدم پذیرش پاسخ‌های هیجانی، مشکل در رفتار هدفمند، مشکل در مهار تکانه، فقدان آگاهی هیجانی، دسترسی محدود به راهبردها و فقدان وضوح هیجانی نسبت به گروه گواه  شده است (0/05p<).  نتیجه ­گیری: بنابراین می­ توان مطرح کرد که مداخله مبتنی بر روانشناسی مثبت‌گرا درمان مؤثری برای بهبود مشکلات نظم ­جویی هیجان در نوجوانان با نشانۀ اختلال خوردن است.
متن کامل [PDF 544 kb]   (39 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۸/۵/۲۸

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم روانشناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Journal of psychologicalscience

Designed & Developed by : Yektaweb