دوره 18، شماره 81 - ( 9-1398 )                   جلد 18 شماره 81 صفحات 1019-1028 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

lesani A, shahbazi M. The effect of verbal feedback on psychological self - control basketball shot pattern in female students. علوم روانشناختی. 2019; 18 (81) :1019-1028
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-358-fa.html
لسانی آزاده، شهبازی مهدی. تأثیر بازخورد کلامی خود مهارگری روانشناختی بر الگوی شوت بسکتبال دانش آموزان دختر. فصلنامه علمی پژوهشی علوم روانشناختی. 1398; 18 (81) :1019-1028

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-358-fa.html


دانشگاه تهران
چکیده:   (167 مشاهده)
زمینه: ارائه بازخورد با شیوه‌های خود مهارگری به دلیل اثرات انگیزشی و پردازش عمیق‌تر اطّلاعات مربوطه در اجرا و یادگیری مهارت‌های حرکتَی بهبود ایجاد کرده است. علی‌رغم پژوهش­ های گسترده درزمینه بازخورد خود مهارگری آیا می­ توان بیان کرد که این نوع بازخورد به ­صورت کلامی هم نیز، می ­تواند بر روی الگوی حرکتی تأثیر بگذارد؟ هدف: این پژوهش باهدف بررسی تأثیر بازخورد خود مهارگری اجرای شوت بسکتبال بر الگوی حرکت دانش ­آموزان دختر است. روش: این پژوهش از نوع نیمه ­تجربی بوده و طرح آن به‌صورت پیش­ آزمون - پس­ آزمون با گروه گواه است. شرکت‌کنندگان 20 دانش ­آموز دختر که به­  طور خوشه ­ای تصادفی انتخاب شدند و به‌طور تصادفی در دو گروه بازخورد خود مهارگری و گواه تقسیم شدند. پژوهش در 5 جلسه شامل یک جلسه پیش‌آزمون قبل از شروع تمرین، 3 جلسه تمرین و یک جلسه پس‌آزمون انجام شد. از الگوی پرتاب آزمونی‌ها فیلم گرفته شد، سپس فیلم‌ها توسط سه مربی مورد ارزیابی قرار گرفت. یافته ­ها: مطابق نتایج آزمون تی مستقل در آزمون‏های اکتساب (0/025=P) و یادداری تفاوت معناداری بین دو گروه مشاهده شد (0/035=P). هر دو گروه از پیش‌آزمون تا پس‌آزمون پیشرفت معنی‌داری داشتن و با توجه به داده ­ها گروه خود مهارگر در پس‌آزمون تفاوت معناداری با گروه گواه داشته است. نتیجه­  گیری: این بدان معنی است استفاده از بازخورد خود مهارگری با ایجاد انگیزه های درونی، تقویت حس‌های خودکارآمدی، استقلال شخصیت، کم شدن اضطراب و تنیدگی باعث ایجاد شرایط بهینه برای تمرین شده و شرایط کسب الگوی بهتر از حرکت را در تمرین علاوه بر دقت حرکت را برای دانش­  آموز ایجاد کرده است.
 
متن کامل [PDF 741 kb]   (59 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۸/۶/۱۲ | پذیرش: ۱۳۹۸/۹/۲۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم روانشناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Journal of psychologicalscience

Designed & Developed by : Yektaweb