hosseinkhanzadeh A, ebrahimi S, khodakarami F, hasirchaman A. (2019). The effect of education through motor games on the learning math concepts and interest to mathematics in slow learner students.
Journal of Psychological Science.
18(79), 797-806.
URL:
http://psychologicalscience.ir/article-1-363-fa.html
دانشگاه گیلان ، abbaskhanzade@gmail.com
چکیده: (3253 مشاهده)
زمینه: ویژگیهای خاص بازیهای حرکتی و فواید متعدد آن در رشد همهجانبه کودکان باعث توجه متخصصان به نقش بازی در آموزش شده است، اما آیا آموزش از طریق بازیهای حرکتی میتواند کمکی به بهبود یادگیری ریاضی در دانشآموزان دیرآموز کند؟ هدف: پژوهش حاضر، به منظور بررسی تأثیر آموزش ریاضی از طریق بازیهای حرکتی بر یادگیری مفاهیم ریاضی و علاقه به ریاضی دانشآموزان دیرآموز انجام شد. روش: پژوهش حاضر از نوع شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون - پسآزمون با گروه گواه بود و جامعه آماری آن را تمامی دانش آموزان دیرآموز پایه دوم ابتدایی شهر سنگر در سال تحصیلی 96-1395 تشکیل میدهند. نمونه شامل 30 نفر از این کودکان بود که از طریق نمونهگیری هدفمند انتخاب و به صورت گمارش تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایدهی شدند. گروه آزمایش برنامه محققساخته آموزش از طریق بازیهای حرکتی (ابراهیمی، 1396) را طی 10 جلسه 45 دقیقهای دریافت کردند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه توانمندی های یادگیری ریاضی پایه دوم (تبریزی، 1389)، آزمون هوشی وکسلر کودکان (وکسلر، 1949) و پرسشنامه علاقه به ریاضی (نعمتی، 1388) بود. یافته ها: نتایج حاصل از آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد که بین گروه آزمایش و گواه در یادگیری مفاهیم ریاضی و تمامی مؤلفههای علاقه به ریاضی تفاوت معنادار وجود دارد، بهطوریکه نمره گروه آزمایش بیشتر از گروه گواه است (001/0>P). نتیجه گیری: آموزش ریاضی از طریق بازی های حرکتی باعث بهبود یادگیری مفاهیم ریاضی و افزایش علاقه به ریاضی در دانش آموزان دیرآموز شده است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1398/6/17 | پذیرش: 1398/7/30 | انتشار: 1398/8/16
بازنشر اطلاعات |
|
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است. |