پیام خود را بنویسید
دوره 18، شماره 80 - ( 8-1398 )                   جلد 18 شماره 80 صفحات 904-897 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

karimi S, Shafiabady A, Naeimi E. (2019). Effectiveness of emotion-focused therapy on depression female teachers. Journal of Psychological Science. 18(80), 897-904.
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-371-fa.html
کریمی سارا، شفیع آبادی عبدالله، نعیمی ابراهیم. تعیین اثربخشی درمان هیجان‌مدار بر افسردگی معلمان زن مجله علوم روانشناختی 1398; 18 (80) :904-897

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-371-fa.html


دانشگاه علامه طباطبایی ، sarakarimi6990@gmail.com
چکیده:   (2366 مشاهده)
 زمینه: یکی از مشکلاتی که زنان معلم تجربه می‌کنند تعارض میان کار و خانواده است و آسیب‌پذیری در برابر مشکلات هیجانی و به دنبال آن افسردگی یکی از پیامدهای این تعارض است. اما آیا درمان‌ هیجان‌مدار می‌تواند بر روی این افسردگی تأثیرگذار باشد؟ هدف: هدف این پژوهش تعیین اثربخشی درمان هیجان‌مدار بر کاهش افسردگی در معلمان زن بود. روش: طرح این پژوهش نیمه‌آزمایشی با پیش‌آزمون - پس‌آزمون و گروه گواه می‌باشد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه افسردگی بک است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه معلمان زن در مقطع متوسطه واقع در شهر قزوین در سال 1396 بود. نمونه پژوهش شامل 30 نفر از معلمان زن شاغل به کار در مقطع متوسطه بود، که به روش نمونه‌گیری هدفمند و به‌صورت تصادفی در دو گروه 15 نفری آزمایش و گواه قرار داده شدند. گروه آزمایش از 10 جلسه درمانی بر اساس یک پروتکل محقق‌ساخته (1397) بهره بردند و نمره پرسشنامه افسردگی قبل و بعد از مداخله در دو گروه آزمایش و گواه با استفاده از تحلیل کواریانس تجزیه و تحلیل شد و مورد مقایسه قرار گرفت. یافته ها: نتایج تحلیل کواریانس، تفاوت معناداری را در زمینه نمره افسردگی بین گروه آزمایش و گروه گواه و اثربخشی درمان هیجان‌مدار بر افسردگی معلمان زن نشان داد. (0/001>p) نتیجه ­گیری: بر این اساس می‌توان گفت که پروتکل درمانی پژوهش حاضر اثربخش واقع شده و می‌شود از آن برای کاهش افسردگی معلمان زن بهره برد.

واژه‌های کلیدی: درمان هیجان‌مدار، افسردگی، معلم
متن کامل [PDF 619 kb]   (2045 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/6/21 | پذیرش: 1398/9/5 | انتشار: 1398/9/5

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)