دانشگاه علامه طباطبایی ، sarakarimi6990@gmail.com
چکیده: (2063 مشاهده)
زمینه: یکی از مشکلاتی که زنان معلم تجربه میکنند تعارض میان کار و خانواده است و آسیبپذیری در برابر مشکلات هیجانی و به دنبال آن افسردگی یکی از پیامدهای این تعارض است. اما آیا درمان هیجانمدار میتواند بر روی این افسردگی تأثیرگذار باشد؟ هدف: هدف این پژوهش تعیین اثربخشی درمان هیجانمدار بر کاهش افسردگی در معلمان زن بود. روش: طرح این پژوهش نیمهآزمایشی با پیشآزمون - پسآزمون و گروه گواه میباشد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه افسردگی بک است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه معلمان زن در مقطع متوسطه واقع در شهر قزوین در سال 1396 بود. نمونه پژوهش شامل 30 نفر از معلمان زن شاغل به کار در مقطع متوسطه بود، که به روش نمونهگیری هدفمند و بهصورت تصادفی در دو گروه 15 نفری آزمایش و گواه قرار داده شدند. گروه آزمایش از 10 جلسه درمانی بر اساس یک پروتکل محققساخته (1397) بهره بردند و نمره پرسشنامه افسردگی قبل و بعد از مداخله در دو گروه آزمایش و گواه با استفاده از تحلیل کواریانس تجزیه و تحلیل شد و مورد مقایسه قرار گرفت. یافته ها: نتایج تحلیل کواریانس، تفاوت معناداری را در زمینه نمره افسردگی بین گروه آزمایش و گروه گواه و اثربخشی درمان هیجانمدار بر افسردگی معلمان زن نشان داد. (0/001>p) نتیجه گیری: بر این اساس میتوان گفت که پروتکل درمانی پژوهش حاضر اثربخش واقع شده و میشود از آن برای کاهش افسردگی معلمان زن بهره برد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1398/6/21 | پذیرش: 1398/9/5 | انتشار: 1398/9/5
بازنشر اطلاعات |
 |
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است. |