پیام خود را بنویسید
دوره 17، شماره 72 - ( 12-1397 )                   جلد 17 شماره 72 صفحات 897-893 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

hajilou M, ahadi H, seirafi M, shahbeigi S, rafiepoor A. The effectiveness of stress management training based on cognitive-behavioral model on quality of life in patiens with MS. علوم روانشناختی 2019; 17 (72) :893-897
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-38-fa.html
حاجی لو مریم، احدی حسن، صیرفی محمدرضا، شاه بیگی سعید، رفیعی پور امین. اثربخشی آموزش مدیریت استرس مبتنی بر مدل شناختی‌ رفتاری برکیفیت زندگی بیماران مبتلا به ام اس. فصلنامه علمی پژوهشی علوم روانشناختی 1397; 17 (72) :897-893

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-38-fa.html


واحد کرج-دانشگاه آزاد اسلامی-کرج
چکیده:   (2907 مشاهده)
زمینه: یکی از اختلالات ناتوان کننده دستگاه عصبی مرکزی، مولتیپل اسکلروزیس است. مزمن بودن بیماری، نداشتن درمان قطعی، و درگیر ساختن بیماران در سن کم، منجر به اختلالات روانشناختی متعددی می­ شود که از شایع­ ترین آنها می ­توان به اضطراب، افسردگی، استرس اشاره کرد که بر کیفیت زندگی بیماران تأثیر می­ گذارند. هدف: هدف بررسی اثربخشی آموزش مدیریت استرس مبتنی بر مدل شناختی‌ رفتاری بر کیفیت زندگی بیماران مبتلا به ام اس بود. روش: پژوهش حاضر به روش پیش­ آزمون، پس­ آزمون با گروه گواه انجام شد.  بدین منظور ۳۰ نفر از بیماران زن مبتلا به بیماری ‌ام اس که در زمستان ۱۳۹۵ به کلینیک خصوصی مغز و اعصاب واقع در شهر تهران، مراجعه کردند، به روش در دسترس انتخاب شدند و سپس به طور تصادفی به دو گروه ۱۵ نفره آزمایش و گواه تقسیم شدند. پس از گرفتن پیش‌آزمون، گروه آزمایش تحت ۱۰ جلسه آموزش  مدیریت استرس مبتنی بر مدلشناختی رفتاری، بر اساس برنامه عملی سارا مک نامارا قرار گرفتند. برای سنجش کیفیت زندگی از پرسشنامه کیفیت زندگی ۲۹ سؤالی بیماران ام اس استفاده شد. سپس پس از پایان مداخله و نیز ۶ ماه بعد داده‌های پژوهش با استفاده از آزمون طرح آمیخته دو طرفه تحلیل شد.  یافته ­ها: یافته‌ها نشان داد که آموزش مدیریت استرس مبتنی بر مدل شناختی ‌رفتاری بر ارتقا کیفیت زندگی بیماران ام اس مؤثر بود (0.05>p). نتیجه ­گیری: این بدان معنی است  که آموزش مدیریت استرس مبتنی بر مدل شناختی ‌رفتاری بر ارتقای کیفیت زندگی این بیماران بیماران اثر دارد.
متن کامل [PDF 522 kb]   (1542 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/3/3 | انتشار: 1397/12/24

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم روانشناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | Journal of psychologicalscience

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)