sabzmaneshjafari S, Mirderikvand F, Sadeghi M. (2019). The Effectiveness of Life Skills Training on Social Acceptance and Internet Addiction in Students.
Journal of Psychological Science.
17(71), 831-836.
URL:
http://psychologicalscience.ir/article-1-40-fa.html
دانشگاه لرستان ، somayeh.sabzmaneshjafari@gmail.com
چکیده: (3211 مشاهده)
زمینه: دانشآموزان به عنوان یکی از مهمترین گروههای هدف آموزش رفتاری، بخش عظیمی از جامعه امروز ما را تشکیل میدهند. هدف: این پژوهش با هدف بررسی تأثیر آموزش مهارتهای زندگی بر پذیرش اجتماعی و اعتیاد اینترنتی در دانشآموزان دختر پایه دوم دوره متوسطه دوم شهر کرمانشاه انجام شد. روش: روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه گواه بود. با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحلهای تعداد 30 نفر از آنها به عنوان نمونه انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه 15 نفره آزمایش و گواه قرار گرفتند. ابزار این پژوهش پرسشنامه اعتیاد اینترنتی (یانگ، 1998) و پرسشنامه پذیرش اجتماعی (کراون و مارلو، 1996) میباشند. قبل از انجام مداخلات پیش آزمون در خصوص هر دو گروه اجرا شد؛ سپس جلسات آموزش مهارتهای زندگی به مدت 10 جلسه 60 دقیقهای، در طول سه ماه در خصوص گروه آزمایشی اجرا گردید، اما گروه گواه هیچ مداخله ای دریافت نکرد. بعد از اتمام جلسات پس آزمون از هر دو گروه به عمل آمد. یافته ها: نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس چند متغیره نشان داد که آموزش مهارتهای زندگی باعث کاهش اعتیاد اینترنتی و افزایش پذیرش اجتماعی گروه آزمایش گردید (0/01>P). نتیجه گیری: آموزش مهارتهای زندگی بر پذیرش اجتماعی و اعتیاد اینترنتی تأثیر معنیدار دارد
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1398/3/4 | پذیرش: 1398/5/16 | انتشار: 1397/10/25
بازنشر اطلاعات |
 |
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است. |