Zolfaghari H, Zare H, Farajollahi M, Maleki H. (2015). The effect of problem solving training on self-regulated procceses (selection, optimization, & compensation)
in students
.
Journal of Psychological Science.
13(52), 559-571.
URL:
http://psychologicalscience.ir/article-1-400-fa.html
دانشگاه پیام نور ، Hossein.zolfaghari59@Gmail.com
چکیده: (2169 مشاهده)
پژوهشگران مختلف همواره بر نقش تأثیرگذار حل مسأله بر حیطههای گوناگون زندگی اشاره کرده اند. هدف این پژوهش عبارت بود از بررسی تأثیر آموزش حل مسأله بر فرآیندهای خودجوش نظم دهنده (انتخاب، بهینه سازی، و جبران- SOC) در دانشجویان. جامعۀ آماری شامل کلیۀ دانشجویان آموزش از راه دور دانشگاه پیام نور در سال 1391 با حجم 80 نفر بودند. حجم نمونه شامل 30 نفر از این دانشجویان بود. که به صورت داوطلبانه برای همکاری شرکت کردند و به صورت تصادفی ساده 15 نفر بهعنوان گروه آزمایش و 15 نفر بهعنوان گروه گواه انتخاب شدند. و یک پیشآزمون با استفاده از پرسشنامۀ SOC از هر دو گروه گرفته شد و سپس به گروه آزمایش طی 5 جلسه و هر جلسه 90 دقیقه حل مسأله آموزش داده شد، در حالی که به گروه گواه آموزشی داده نشد. پس از پایان دورۀ آموزش از هر دو گروه دوباره پرسشنامۀ SOC (پسآزمون) به عمل آمد. یافتههای پژوهش نشان داد که، آموزش حل مسأله بر فرآیندهای خودجوش نظمدهندۀ (انتخاب، بهینهسازی، و جبران- SOC) در دانشجویان تأثیر معناداری داشته است.
نوع مطالعه:
كاربردي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1398/6/29 | پذیرش: 1398/6/29 | انتشار: 1398/6/29
بازنشر اطلاعات |
|
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است. |