دوره 18، شماره 79 - ( 7-1398 )                   جلد 18 شماره 79 صفحات 765-772 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sahrifian M H, Fath abadi J, Shokri O, Ghanbari S. The PERMA - profiler: psychometrics properties among teachers. علوم روانشناختی. 2019; 18 (79) :765-772
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-401-fa.html
شریفیان محمد حسین، فتح آبادی جلیل، شکری امید، قنبری سعید. بررسی ویژگی‌های روان سنجی پرسشنامه شکوفایی (پرما) در معلمان. فصلنامه علمی پژوهشی علوم روانشناختی. 1398; 18 (79) :765-772

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-401-fa.html


دانشگاه شهید بهشتی
چکیده:   (78 مشاهده)
زمینه: مدل چند بعدی شکوفایی پرما که توسط مارتین سلیگمن توسعه داده شده است، شامل عوامل مرتبط با هیجانات مثبت و همچنین عملکرد مثبت می‌باشد. پژوهش‌ها نشان دهنده رابطه مثبت شکوفایی با شادی، بهره ­وری، تاب­ آوری، رضایت از زندگی و رابطه منفی با افکار مرگ، ابتلا به بیماری‌های جسمی و تجربه استرس می‌باشد. پرسشنامه شکوفایی (پرما) در محل کار توسط کرن توسعه داده شده است و در کشورهای استرالیا، ژاپن، هنگ کنگ و ایالات متحده امریکا اجرا گردیده و مشخصات روان ­سنجی آن گزارش شده است. اگرچه شکوفایی در محل کار موضوع مهمی است و توجه به ابعاد مختلف آن حائز اهمیت است، اما این موضوع در ایران و همچنین در میان معلمان مورد بررسی قرار نگرفته است و این پژوهش به بررسی ویژگی‌های روان­ سنجی این پرسشنامه پرداخته است. هدف: در این مطالعه به بررسی ویژگی‌های روان­ سنجی پرسشنامه شکوفایی پرما در محل کار در ایران و برای معلمان پرداخته شده است. همچنین مدل نظری شکوفایی (پرما) با توجه به اطلاعات جامعه جدید مورد بررسی قرار گرفته است. روش: این پژوهش یک مطالعه توصیفی است. انتخاب نمونه‌ها به روش نمونه­ گیری تصادفی انجام شده است و 394 معلم به نسخه ترجمه شده به فارسی پرسشنامه آنلاین شکوفایی پاسخ داده‌اند. نتایج پژوهش با استفاده از روش ­های آمار توصیفی و تحلیل عاملی تأییدی تفسیر شده است. یافته­ ها: با استفاده از روش تحلیل عاملی تأییدی ساختار عاملی مقیاس شکوفایی بررسی گردیده است. و شاخص‌های برازش مدل نشان دهنده برازش خوب مدل با داده‌هاست. مربع کای (χ 2) با مقدار 239/17 و درجه ­آزادی 80، مربع کای نرم شده (2/989 =χ 2 /df)، شاخص برازش مقایسه‌ها (0/98=CFI)، شاخص نیکویی برازش (0/95=GFI)، شاخص نرم شده نیکویی برازش (0/96=AGFI) و ریشه دوم میانگین مجذورات خطای تقریب (0/065=RMSEA) همگی در سطح مطلوب هستند که نشان دهنده برازش با مدل مفهمومی است. نتیجه­ گیری: یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد که از نسخه فارسی پرسشنامه شکوفایی که دارای انسجام درونی خوبی است و هر پنج عامل، هیجانات مثبت، مشغولیت مثبت، روابط مثبت، معنای مثبت و دست ­آوردهای مثبت به عنوان عوامل شکوفایی در میان معلمیان تأیید شده‌اند. به این ترتیب می‌توان از این پرسشنامه با توجه به اطلاعات این پژوهش برای ارزیابی شکوفایی معلمین ایرانی استفاده کرد.

متن کامل [PDF 911 kb]   (31 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۸/۶/۳۰ | پذیرش: ۱۳۹۸/۸/۱۶ | انتشار: ۱۳۹۸/۸/۱۶

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم روانشناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Journal of psychologicalscience

Designed & Developed by : Yektaweb