jalalvand M, lotfikashani F, vaziri S. (2020). The relationships between perfectionism, mindfulness and academic burnout with mediating role of unconditional self-acceptance and coping style in in high school boy students in Tehran.
Journal of Psychological Science.
19(86), 245-264.
URL:
http://psychologicalscience.ir/article-1-406-fa.html
جلالوند مصطفی، لطفی کاشانی فرح، وزیری شهرام. رابطهی نهایی خواهیگرایی و ذهنآگاهی با فرسودگی تحصیلی از طریق میانجیگری خویشتنپذیری غیرمشروط و سبکهای کنارآمدن در دانشآموزان پسر مجله علوم روانشناختی 1399; 19 (86) :264-245
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-406-fa.html
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی رودهن، رودهن، ایران (نویسنده مسئول) ، mostafajalvand67@gmail.com
چکیده: (2057 مشاهده)
زمینه: در مطالعات پیشین مشخص شده است که متغیر فرسودگی تحصیلی تحت تأثیر متغیرهای گوناگون مانند نهایی گراییخواهی و ذهن آگاهی است، اما فرآیند این تأثیرگذاری به ویژه از طریق متغیر میانجی نشان داده نشده است. هدف: آزمون مدل رابطهی نهایی خواهیگرایی با فرسودگی تحصیلی با میانجیگری خویشتنپذیری غیرمشروط و سبکهای کنارآمدن بود. روش: روش پژوهش، غیرآزمایشی و از نوع همبستگی بود. جامعهی آماری را تمام دانشآموزان پسر دوره دوم متوسطه شهر تهران. در سال تحصیلی 1396-1395 تشکیل داده بود. نمونهای به تعداد 510 نفر با روش نمونهگیری تصادفی مرحلهای انتخاب شد. داده ها از طریق مقیاس فرسودگی تحصیلی ماسلش (2002)، مقیاس نهایی خواهیگرایی چند بعدی فراست و همکاران (1990)، مقیاس خویشتنپذیری غیرمشروط چمبرلین و هاگا (2001)، مقیاس ذهن آگاهی کنتاکی بئر و همکاران (2004) و مقیاس کنارآمدن با موقعیتهای تنشآور اندلر و پارکر (1990) به دست آمد. یافته ها: دادهها با استفاده از روش مدل معادلات ساختاری تحلیل شد. شاخص های برازش مدل، برازش مدل را با داده ها نشان می دهد (2/969 = x ،0/61= P، 57/ 0=RMSEA ، 0/933 = GFI ، 0/901 =AGFI ، 975/ 0=CFI ، 0/936 =NFI ).). نتایج پژوهش نشان داد مسیر مستقیم نهایی خواهیگرایی سازگارانه به فرسودگی تحصیلی، سبکهای کنارآمدن مسئله محور (0/05p<) از لحاظ آماری معنیدار بودند. همچنین، رابطه نهایی خواهیگرایی سازش نایافتهانه با سبکهای کنارآمدن مسئله محور و هیجان محور، خویشتن پذیری غیرمشروط (0/05p<) معنیدار بودند. رابطه نهایی خواهی گرایی سازش نایافتهانه با فرسودگی تحصیلی (0/05<p) غیر معنیدار بود. رابطه ذهنآگاهی با خویشتن پذیری غیرمشروط (0/05p<) معنی دار بود. به علاوه، رابطه ذهنآگاهی با فرسودگی تحصیلی، سبکهای کنارآمدن مسئله محور و هیجان محور (0/05<p) غیر معنیدار بود. از سوی دیگر، نتایج نشان داد رابطه غیرمستقیم نهایی خواهی گرایی سازگارانه، سازش نایافتهانه و ذهنآگاهی به فرسودگی تحصیلی از طریق خویشتن پذیری غیرمشروط، سبکهای کنارآمدن مسئله محور و هیجان محور معنیدار بود. نتیجه گیری: نهاییخواهی گرایی و ذهن آگاهی به طور مستقیم و غیرمستقیم از طریق ماینجی های سبکهای کنار آمدن و خویشتن پذیری غیر مشروط با فرسودگی تصحیلی مرتبط است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1398/6/31 | پذیرش: 1398/10/26 | انتشار: 1398/12/28
بازنشر اطلاعات |
 |
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است. |