پیام خود را بنویسید
دوره 18، شماره 77 - ( 5-1398 )                   جلد 18 شماره 77 صفحات 567-559 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Barati Z, Farzad V, Salehsedghpoor B, tajjali P. (2019). The prediction of academic self - efficacy based on self - concept and academic values considering the mediating role of achievement goals. Journal of Psychological Science. 18(77), 559-567.
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-443-fa.html
براتی زهرا، فرزاد ولی الله، صالح صدقپور بهرام، تجلی پریسا. پیش بینی خودکارآمدی تحصیلی براساس خودپنداره و ارزش‌های تحصیلی با در نظر گرفتن نقش میانجی اهداف پیشرفت مجله علوم روانشناختی 1398; 18 (77) :567-559

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-443-fa.html


دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی ، Vfarzad@yahoo.com
چکیده:   (2529 مشاهده)
زمینه: در مطالعات پبشین تعیین گردیده است که متغیر خودکارآمدی تحصیلی تحت تأثیر متغیرهای گوناگونی از جمله متغیر خودپنداره و ارزش‌های تحصیلی می­ باشد، اما نکته قابل توجه در این مطالعات دلالت بر آن دارد که فرآیند این تأثیرگذاری به ویژه از طریق متغیر میانجی نشان داده نشده است. هدف: هدف از این پژوهش پیش ­بینی خودکارآمدی تحصیلی براساس خودپنداره و ارزش‌های تحصیلی، و از سوی دیگر تعیین نقش میانجی اهداف پیشرفت در این رابطه بود. روش: روش پژوهش توصیفی از نوع مدل ­سازی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش کلیۀ دانشجویان دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی مرکز در سال تحصیلی 1395-96 بودند. تعداد افراد نمونه 401 دانشجو بود که با روش خوشه ­ای تصادفی انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامۀ خودکارآمدی تحصیلی اون و فرامن (1988)، مقیاس خودپندارۀ لی یو و وانگ (2005)، پرسشنامه ارزش‌های تحصیلی پینتریچ و همکاران (2011)، و پرسشنامه اهداف پیشرفت میگلی و همکاران (1988) بودند. برای تحلیل داده ­ها از روش تحلیل مسیر استفاده شد.  یافته ­ها: نتایج نشان داد که مدل پژوهش از برازش مطلوبی برخوردار بود (0/94GFI=). همچنین اثر مستقیم و غیرمستقیم ارزش تحصیلی بر خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان مورد تأیید قرارگرفت (0/01=p). اهداف پیشرفت به طور مستقیم بر خودکارآمدی تحصیلی اثر داشت (0/03=p). نتیجه­ گیری: اهداف پیشرفت از یک سو تحت تأثیر خودپنداره و ارزش‌های تحصیلی قرار می­ گیرد و از سوی دیگر می­ تواند اثر مثبت بر خودکارآمدی تحصیلی داشته باشد.

متن کامل [PDF 5580 kb]   (1549 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/7/19 | پذیرش: 1398/7/19 | انتشار: 1398/7/19

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)