دوره 18، شماره 77 - ( 5-1398 )                   جلد 18 شماره 77 صفحات 559-567 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Barati Z, Farzad V, Salehsedghpoor B, tajjali P. The prediction of academic self - efficacy based on self - concept and academic values considering the mediating role of achievement goals. علوم روانشناختی. 2019; 18 (77) :559-567
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-443-fa.html
براتی زهرا، فرزاد ولی الله، صالح صدقپور بهرام، تجلی پریسا. پیش بینی خودکارآمدی تحصیلی براساس خودپنداره و ارزش‌های تحصیلی با در نظر گرفتن نقش میانجی اهداف پیشرفت. فصلنامه علمی پژوهشی علوم روانشناختی. 1398; 18 (77) :559-567

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-443-fa.html


دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی
چکیده:   (497 مشاهده)
زمینه: در مطالعات پبشین تعیین گردیده است که متغیر خودکارآمدی تحصیلی تحت تأثیر متغیرهای گوناگونی از جمله متغیر خودپنداره و ارزش‌های تحصیلی می­ باشد، اما نکته قابل توجه در این مطالعات دلالت بر آن دارد که فرآیند این تأثیرگذاری به ویژه از طریق متغیر میانجی نشان داده نشده است. هدف: هدف از این پژوهش پیش ­بینی خودکارآمدی تحصیلی براساس خودپنداره و ارزش‌های تحصیلی، و از سوی دیگر تعیین نقش میانجی اهداف پیشرفت در این رابطه بود. روش: روش پژوهش توصیفی از نوع مدل ­سازی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش کلیۀ دانشجویان دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی مرکز در سال تحصیلی 1395-96 بودند. تعداد افراد نمونه 401 دانشجو بود که با روش خوشه ­ای تصادفی انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامۀ خودکارآمدی تحصیلی اون و فرامن (1988)، مقیاس خودپندارۀ لی یو و وانگ (2005)، پرسشنامه ارزش‌های تحصیلی پینتریچ و همکاران (2011)، و پرسشنامه اهداف پیشرفت میگلی و همکاران (1988) بودند. برای تحلیل داده ­ها از روش تحلیل مسیر استفاده شد.  یافته ­ها: نتایج نشان داد که مدل پژوهش از برازش مطلوبی برخوردار بود (0/94GFI=). همچنین اثر مستقیم و غیرمستقیم ارزش تحصیلی بر خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان مورد تأیید قرارگرفت (0/01=p). اهداف پیشرفت به طور مستقیم بر خودکارآمدی تحصیلی اثر داشت (0/03=p). نتیجه­ گیری: اهداف پیشرفت از یک سو تحت تأثیر خودپنداره و ارزش‌های تحصیلی قرار می­ گیرد و از سوی دیگر می­ تواند اثر مثبت بر خودکارآمدی تحصیلی داشته باشد.

متن کامل [PDF 5580 kb]   (239 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۸/۷/۱۹ | پذیرش: ۱۳۹۸/۷/۱۹ | انتشار: ۱۳۹۸/۷/۱۹

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم روانشناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Journal of psychologicalscience

Designed & Developed by : Yektaweb