دوره 18، شماره 78 - ( 6-1398 )                   جلد 18 شماره 78 صفحات 659-666 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sadeghzadeh R, Ahadi H, Dortaj F, Manshaee G. The effectiveness of cognitive - behavioral therapy and metacognition based learning combination on reducing social network dependency. علوم روانشناختی. 2019; 18 (78) :659-666
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-445-fa.html
صادق‌زاده رقیه، احدی حسن، درتاج فریبرز، منشئی غلامرضا. اثربخشی بستۀ تلفیقی درمان شناختی - رفتاری و آموزش مبتنی بر فراشناخت در کاهش وابستگی به شبکه‌های اجتماعی مجازی. فصلنامه علمی پژوهشی علوم روانشناختی. 1398; 18 (78) :659-666

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-445-fa.html


دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)
چکیده:   (75 مشاهده)
زمینه: وابستگی به شبکه‌های اجتماعی مجازی توأم با پیامدهای منفی روانشناختی و غیرروانشناختی است؛ اما آیا تلفیق درمان شناختی -رفتاری و آموزش مبتنی بر فراشناخت می‌تواند نقش مؤثری در کاهش این وابستگی داشته باشد؟ هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی اثربخشی تلفیق درمان شناختی - رفتاری و آموزش مبنتی بر فراشناخت در کاهش وابستگی به شبکه‌های اجتماعی مجازی است. روش: طرح پژوهش حاضر نیمه‌آزمایشی با پیش­آزمون پس ­آزمون و گروه گواه می‌باشد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامۀ وابستگی به شبکه‌های اجتماعی مجازی (صادق زاده، احدی، درتاج و منشئی، 1397) است. در پژوهش حاضر با استفاده از نمونه­گیری در دسترس از بین دانش‌آموزانی که نمرۀ بالایی در وابستگی به شبکه‌های اجتماعی کسب کردند 30 نفر داوطلب به طور تصادفی به دوگروه آزمایشی و گواه تقسیم گردیدند. گروه آزمایش از دوازده جلسه‌ی آموزشی بر اساس یک پروتوکل محقق ساخته (1397) بهره بردند. یافته‌ها: نتایج تحلیل آماری نشان داد که گروه آزمایش در مقایسه با گروه گواه میانگین نمرات کمتری در مقیاس وابستگی به شبکه‌های اجتماعی کسب کرده‌اند که این تفاوت (آلفای 0/05) معنادار تشخیص داده شد. نتیجه­ گیری: بر این اساس می‌توان گفت که بستۀ تلفیقی پژوهش حاضر اثربخش واقع شده و می­ تواند راهگشای مشاورین، اولیا و سیاست­ گذاران آموزشی در کاهش وابستگی به شبکه­ های اجتماعی مجازی باشد. 
متن کامل [PDF 626 kb]   (55 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۸/۷/۱۹ | پذیرش: ۱۳۹۸/۷/۱۹ | انتشار: ۱۳۹۸/۷/۱۹

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم روانشناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Journal of psychologicalscience

Designed & Developed by : Yektaweb