 
                     
                     
                    
                    
                    
                    
                     Sadeghzadeh R,  Ahadi H,  Dortaj F,  Manshaee G. 
(2019).  The effectiveness of cognitive - behavioral therapy and metacognition based learning combination on reducing social network dependency.  Journal of Psychological Science. 18(78),  659-666. 
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-445-fa.html   
                    
                    صادقزاده رقیه،  احدی حسن،  درتاج فریبرز،  منشئی غلامرضا.
(1398).  اثربخشی بستۀ تلفیقی درمان شناختی - رفتاری و آموزش مبتنی بر فراشناخت در کاهش وابستگی به شبکههای اجتماعی مجازی  مجله علوم روانشناختی 18 (78) :666-659URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-445-fa.html
  
                     
					 
					
                 
                
                    
                    
                    
                    دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان) 
                    
                    
                    چکیده:       (3681 مشاهده)
                    
                    
                    زمینه: وابستگی به شبکههای اجتماعی مجازی توأم با پیامدهای منفی روانشناختی و غیرروانشناختی است؛ اما آیا تلفیق درمان شناختی -رفتاری و آموزش مبتنی بر فراشناخت میتواند نقش مؤثری در کاهش این وابستگی داشته باشد؟ هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی اثربخشی تلفیق درمان شناختی - رفتاری و آموزش مبنتی بر فراشناخت در کاهش وابستگی به شبکههای اجتماعی مجازی است. روش: طرح پژوهش حاضر نیمهآزمایشی با پیشآزمون – پس آزمون و گروه گواه میباشد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامۀ وابستگی به شبکههای اجتماعی مجازی (صادق زاده، احدی، درتاج و منشئی، 1397) است. در پژوهش حاضر با استفاده از نمونهگیری در دسترس از بین دانشآموزانی که نمرۀ بالایی در وابستگی به شبکههای اجتماعی کسب کردند 30 نفر داوطلب به طور تصادفی به دوگروه آزمایشی و گواه تقسیم گردیدند. گروه آزمایش از دوازده جلسهی آموزشی بر اساس یک پروتوکل محقق ساخته (1397) بهره بردند. یافتهها: نتایج تحلیل آماری نشان داد که گروه آزمایش در مقایسه با گروه گواه میانگین نمرات کمتری در مقیاس وابستگی به شبکههای اجتماعی کسب کردهاند که این تفاوت (آلفای 0/05) معنادار تشخیص داده شد. نتیجه گیری: بر این اساس میتوان گفت که بستۀ تلفیقی پژوهش حاضر اثربخش واقع شده و می تواند راهگشای مشاورین، اولیا و سیاست گذاران آموزشی در کاهش وابستگی به شبکه های اجتماعی مجازی باشد. 
                     
                    
                    
                    
                    
                    نوع مطالعه:  
پژوهشي |
                    موضوع مقاله: 
                    
تخصصي  دریافت: 1398/7/19 | پذیرش: 1398/7/19 | انتشار: 1398/7/19
                    
                    
                    
                    
                    
                    
                    
                    
	
		
			| بازنشر اطلاعات | 
		
			|  | این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است. |