پیام خود را بنویسید
دوره 17، شماره 71 - ( 11-1397 )                   جلد 17 شماره 71 صفحات 782-775 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

nabizadeh Nodehi R, Borjali A, Esteki M, Farrokhi N. (2019). A comparison of effectiveness of two hemisphere training on reading and comprehension of visual and auditory types of dyslexic students. Journal of Psychological Science. 17(71), 775-782.
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-45-fa.html
نبی زاده نودهی رویا، برجعلی احمد، استکی مهناز، فرخی نورعلی. مقایسۀ اثربخشی آموزش دو نیم کره برخواندن و درک مطلب دانش آموزان نارساخوان نوع دیداری و نوع شنیداری مجله علوم روانشناختی 1397; 17 (71) :782-775

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-45-fa.html


دانشگاه علامه طباطبایی ، Borjali@atu.ac.ir
چکیده:   (2385 مشاهده)
زمینه: اثربخشی روش‌های درمان عصب- روانشناختی  بر روی اختلالات عصبی- تحولی از جمله نارساخوانی در بسیاری از پژوهش‌ها مورد بررسی قرار گرفته است. تأثیر روش‌های عصب- روانشناختی در کاهش مشکلات زیرگروه‌های نارساخوانی کمتر بررسی شده است. هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش دو نیم­ کره بر خواندن و درک مطلب دانش ­آموزان  نارساخوان نوع دیداری و شنیداری انجام شد. روش: در این مطالعه از نمونۀ در دسترس استفاده شد، با روش نیمه­ آزمایشی و طرح پیش‌آزمون پس‌آزمون با گروه گواه، 40  دانش ­آموز در پایه‌های دوم و سوم دبستان از فهرست انتظار دو مرکز مشکلات یادگیری انتخاب شدند و بر اساس نمره‌های نمایه‌های فهم کلامی و استدلال ادراکی آزمون وکسلر چهار، (وکسلر، 2003) تعداد 20  دانش ­آموز به‌عنوان نارساخوان نوع دیداری و 20 دانش­ آموز به‌ عنوان نارساخوان نوع شنیداری مشخص شدند. سپس دانش ­آموزان هر نوع نارساخوانی 10 نفر به‌طور تصادفی در گروه آزمایش و 10 نفر در گروه گواه قرار داده شدند. برای  گروه‌های آزمایش 16 جلسۀ آموزشی اجرا شد و گروه‌های گواه آموزشی دریافت نکردند. قبل و بعد از آموزش، آزمون نارساخوانی نما، (مرادی وکرمی نوری، 1387) اجرا شد. برای تحلیل نتایج از آزمون تحلیل کواریانس چند متغیری استفاده شد. یافته‌ها: نتایج حاکی از افزایش نمرات خواندن و درک مطلب گروه‌های آزمایش (سطح معناداری 0/05) در پس‌آزمون بود. نتیجه‌گیری: آموزش دو نیم کره بر خواندن و درک مطلب در هر دو نوع نارساخوانی مؤثر بوده است.
متن کامل [PDF 689 kb]   (1513 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/3/4 | پذیرش: 1398/5/16 | انتشار: 1397/10/25

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)