دوره 17، شماره 71 - ( 11-1397 )                   جلد 17 شماره 71 صفحات 775-782 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

nabizadeh Nodehi R, Borjali A, Esteki M, Farrokhi N. A comparison of effectiveness of two hemisphere training on reading and comprehension of visual and auditory types of dyslexic students. علوم روانشناختی. 2019; 17 (71) :775-782
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-45-fa.html
نبی زاده نودهی رویا، برجعلی احمد، استکی مهناز، فرخی نورعلی. مقایسۀ اثربخشی آموزش دو نیم کره برخواندن و درک مطلب دانش آموزان نارساخوان نوع دیداری و نوع شنیداری . فصلنامه علمی پژوهشی علوم روانشناختی. 1397; 17 (71) :775-782

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-45-fa.html


دانشگاه علامه طباطبایی
چکیده:   (37 مشاهده)
زمینه: اثربخشی روش‌های درمان عصب- روانشناختی  بر روی اختلالات عصبی- تحولی از جمله نارساخوانی در بسیاری از پژوهش‌ها مورد بررسی قرار گرفته است. تأثیر روش‌های عصب- روانشناختی در کاهش مشکلات زیرگروه‌های نارساخوانی کمتر بررسی شده است. هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش دو نیم­ کره بر خواندن و درک مطلب دانش ­آموزان  نارساخوان نوع دیداری و شنیداری انجام شد. روش: در این مطالعه از نمونۀ در دسترس استفاده شد، با روش نیمه­ آزمایشی و طرح پیش‌آزمون پس‌آزمون با گروه گواه، 40  دانش ­آموز در پایه‌های دوم و سوم دبستان از فهرست انتظار دو مرکز مشکلات یادگیری انتخاب شدند و بر اساس نمره‌های نمایه‌های فهم کلامی و استدلال ادراکی آزمون وکسلر چهار، (وکسلر، 2003) تعداد 20  دانش ­آموز به‌عنوان نارساخوان نوع دیداری و 20 دانش­ آموز به‌ عنوان نارساخوان نوع شنیداری مشخص شدند. سپس دانش ­آموزان هر نوع نارساخوانی 10 نفر به‌طور تصادفی در گروه آزمایش و 10 نفر در گروه گواه قرار داده شدند. برای  گروه‌های آزمایش 16 جلسۀ آموزشی اجرا شد و گروه‌های گواه آموزشی دریافت نکردند. قبل و بعد از آموزش، آزمون نارساخوانی نما، (مرادی وکرمی نوری، 1387) اجرا شد. برای تحلیل نتایج از آزمون تحلیل کواریانس چند متغیری استفاده شد. یافته‌ها: نتایج حاکی از افزایش نمرات خواندن و درک مطلب گروه‌های آزمایش (سطح معناداری 0/05) در پس‌آزمون بود. نتیجه‌گیری: آموزش دو نیم کره بر خواندن و درک مطلب در هر دو نوع نارساخوانی مؤثر بوده است.
متن کامل [PDF 689 kb]   (27 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۸/۳/۴ | پذیرش: ۱۳۹۸/۵/۱۶

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم روانشناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Journal of psychologicalscience

Designed & Developed by : Yektaweb