دوره 18، شماره 80 - ( 8-1398 )                   جلد 18 شماره 80 صفحات 933-940 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

soleymani S, Makki Ale Agha B, Etemad Ahari A. Investigating the Relationship between Parental Media Literacy and Students' Academic Achievement Motivation. علوم روانشناختی. 2019; 18 (80) :933-940
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-463-fa.html
سلیمانی شیرین، مکی آل آقا بدیع الزمان، اعتماد اهری علاء الدین. بررسی رابطه میزان سواد رسانه ای والدین با انگیزه پیشرفت تحصیلی دانش آموزان. فصلنامه علمی پژوهشی علوم روانشناختی. 1398; 18 (80) :933-940

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-463-fa.html


واحد رودهن ،دانشگاه آزاد اسلامی.
چکیده:   (43 مشاهده)
 زمینه: عوامل متعددی با پیشرفت تحصیلی دانش ­آموزان مرتبط است و تحقیقات زیادی در این زمینه انجام شده است، اما آیا سواد رسانه ­ای والدین با انگیزه پیشرفت تحصیلی دانش ­آموزان ارتباط دارد؟ هدف: این پژوهش با هدف تعیین رابطه بین سواد رسانه ­ای والدین و انگیزه پیشرفت تحصیلی دانش­آموزان دوره دوم متوسطه شهر تهران انجام شد. روش: این پژوهش از نوع توصیفی -همبستگی بود. از جامعه آماری دانش­ آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر تهران در سال تحصیلی 97-1396 به تعداد 50707 نفر، تعداد 500 نفر به عنوان نمونه پژوهشی انتخاب شدند. ابزارهای اندازه­ گیری در این پژوهش شامل پرسشنامه انگیزه پیشرفت تحصیلی (هرمنس،1987) و پرسشنامه سواد رسانه ­ای (کانسیداین، 1995) بودندکه بعد از جمع­ آوری داده ­ها، تحلیل داده­ ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه به شیوه گام به گام انجام شد. یافته ­ها: نتایج حاصل از تحلیل­ ها نشان داد که همبستگی مثبت و معناداری بین سواد رسانه­ ای والدین با انگیزه پیشرفت تحصیلی وجود دارد (0/005≥P). نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که مؤلفه ­های رعایت اصل صداقت در فضای مجازی و رسانه، اجتناب از توهین و هتک حرمت در فضای مجازی و رسانه، تنفراز خشونت در فضای مجازی و رسانه، حمایت از حیوانات و محیط زیست در فضای مجازی و رسانه قادر به پیش­ بینی انگیزه پیشرفت تحصیلی می ­باشد (0/005P). نتیجه­ گیری: سواد رسانه ­ای والدین و مؤلفه­ های آن­ نقش مهمی در انگیزه پیشرفت تحصیلی دانش ­آموزان دارد و می­ تواند منجر به بهبود انگیزه پیشرفت تحصیلی دانش­ آموزان شود.

متن کامل [PDF 772 kb]   (18 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۸/۷/۲۸ | پذیرش: ۱۳۹۸/۸/۲۲ | انتشار: ۱۳۹۸/۹/۵

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم روانشناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Journal of psychologicalscience

Designed & Developed by : Yektaweb