ghadampour E, heidaryani L, Barzegarbafrooei M, nasiri hanis G, Mohammadi Rayegani M. (2019). The mediating role of pointer memory and mathematical self-concept in the relationship between mathematical anxiety and mathematical performance in students.
Journal of Psychological Science.
18(83), 2203-2211.
URL:
http://psychologicalscience.ir/article-1-464-fa.html
قدم پور عزت اله، حیدریانی لیلا، برزگربفرویی مهدی، نصیری هانیس غفار، محمدی رایگانی مهشید. نقش میانجی گر حافظۀ کُنشگر و خودپنداره ریاضی در رابطۀ اضطراب ریاضی و عملکرد ریاضی دانش آموزان مجله علوم روانشناختی 1398; 18 (83) :2211-2203
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-464-fa.html
دانشگاه لرستان ، ghadampour.e@lu.ac.ir
چکیده: (2478 مشاهده)
زمینه: اضطرب ریاضی از عواملی است که عملکرد ریاضی دانشآموزان را مختل می کند، اما مسئله اینست، آیا حافظۀ کُنشگر و خودپنداشت ریاضی، با اضطراب ریاضی و عملکرد ریاضی دانش آموزان رابطه دارند؟ هدف: بررسی نقش میانجی گر حافظۀ کُنشگر و خودپنداشت ریاضی در رابطۀ اضطراب ریاضی و عملکرد ریاضی دانش آموزان بود. روش: پژوهش از نوع توصیفی، همبستگی بود. جامعۀ آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دوره متوســـــطه رشته تجربی شهرستان میبد در سال تحصیلی 98-1397 بود، 260 نفر به روش تصادفی خوشهای بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار عبارتند ازمقیاس اضطراب ریاضی پلاک و پارکر (2004)، پرسشنامه حافظۀ کُنشگر والات ازووی، پارادات دیل و ازووی (2012)، پرسشنامه خودپنداشت ریاضی مارش (1990) و نمره درس ریاضی در پایانترم. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل مسیر تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها: اضطراب ریاضی، عملکرد ریاضی دانش آموزان را بهصورت منفی پیش بینی می کند (0/05P<). اضطراب ریاضی بر عملکرد ریاضی با نقش میانجیگر حافظۀ کنشگر و خودپنداشت ریاضی اثر مستقیم و معنادار داشت (0/05P<). نتیجه گیری: حافظۀ کنشگر و خودپنداشت میتوانند اضطراب ریاضی و عملکرد دانشآموزان را تحت تأثیر قرار دهند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1398/7/28 | پذیرش: 1398/11/8 | انتشار: 1398/11/8
بازنشر اطلاعات |
|
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است. |