دوره 18، شماره 83 - ( 11-1398 )                   جلد 18 شماره 83 صفحات 2203-2211 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

ghadampour E, heidaryani L, Barzegarbafrooei M, nasiri hanis G, Mohammadi Rayegani M. The mediating role of pointer memory and mathematical self-concept in the relationship between mathematical anxiety and mathematical performance in students. علوم روانشناختی. 2020; 18 (83) :2203-2211
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-464-fa.html
قدم پور عزت اله، حیدریانی لیلا، برزگربفرویی مهدی، نصیری هانیس غفار، محمدی رایگانی مهشید. نقش میانجی گر حافظۀ کُنشگر و خودپنداره ریاضی در رابطۀ اضطراب ریاضی و عملکرد ریاضی دانش آموزان. فصلنامه علمی پژوهشی علوم روانشناختی. 1398; 18 (83) :2203-2211

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-464-fa.html


دانشگاه لرستان
چکیده:   (479 مشاهده)
زمینه: اضطرب ریاضی از عواملی است که عملکرد ریاضی دانش­آموزان را مختل می ­کند، اما مسئله اینست، آیا حافظۀ کُنشگر و خودپنداشت ریاضی، با اضطراب ریاضی و عملکرد ریاضی دانش ­آموزان رابطه دارند؟ هدف: بررسی نقش میانجی­ گر حافظۀ کُنشگر و خودپنداشت ریاضی در رابطۀ اضطراب ریاضی و عملکرد ریاضی دانش­ آموزان بود. روش: پژوهش از نوع توصیفی، همبستگی بود. جامعۀ آماری پژوهش شامل کلیه دانش­ آموزان دوره متوســـــطه رشته تجربی شهرستان میبد در سال تحصیلی 98-1397 بود، 260 نفر به روش تصادفی خوشه‌ای به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار عبارتند ازمقیاس اضطراب ریاضی پلاک و پارکر (2004)، پرسشنامه حافظۀ کُنشگر والات ازووی، پارادات دیل و ازووی (2012)، پرسشنامه خودپنداشت ریاضی مارش (1990) و نمره درس ریاضی در پایان‌ترم. داده‌ها با استفاده از آزمون تحلیل مسیر تجزیه و تحلیل شدند. یافته ­ها: اضطراب ریاضی، عملکرد ریاضی دانش ­آموزان را به‌صورت منفی پیش ­بینی می ­کند (0/05P<). اضطراب ریاضی بر عملکرد ریاضی با نقش میانجی‌گر حافظۀ کنشگر و خودپنداشت ریاضی اثر مستقیم و معنادار داشت (0/05P<). نتیجه ­گیری: حافظۀ کنشگر و خودپنداشت می‌توانند اضطراب ریاضی و عملکرد دانش­آموزان را تحت تأثیر قرار دهند.
متن کامل [PDF 658 kb]   (217 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/7/28 | پذیرش: 1398/11/8 | انتشار: 1398/11/8

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم روانشناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Journal of psychologicalscience

Designed & Developed by : Yektaweb