زمینه: خانواده مهمترین عنصر در اجتماع است و زوجیت اساس شکلگیری و هسته خانواده است. جامعه موفق، به زوجیت و آرامش در خانواده بهعنوان یک موضوع بسیار حائز اهمیت میپردازد. اگر به هر دلیلی نارضایتی و ناسازگاری در روابط زناشویی به وجود آید، ممکن است زمینه ناکامی و خشم ایجاد شود و پیامدهایی نظیر سوءظن، سوءاستفاده عاطفی، خصومت و سرزنش و پایین آمدن سلامت روانی زوجین را در پی داشته باشد، اما آیا میتوان از طریق بسته آموزشی تنظیم هیجان مبتنی بر رویآورد شناختی - رفتاری رضایت زناشویی و شادکامی آنها را افزایش داد؟ هدف: این پژوهش با هدف آموزش توانشهای تنظیم هیجان مبتنی بر رویآورد شناختی - رفتاری و اثربخشی آن بر رضایت زناشویی و شادکامی زوجین انجام شد. روش: این پژوهش از نوع شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون - پسآزمون تک گروهی بود. گروه نمونه بهصورت در دسترس انتخاب شد که 66 نفر از زوجین (با میانگین 32/27 سال و انحراف استاندارد 3/7171/3) در 7 جلسه دوساعته کارگاه مدیریت خشم شرکت کردند. این زوجین از بین والدین دانشآموزان مدارس غیرانتفاعی شهر تهران و بهصورت در دسترس انتخاب شدند. برنامه مداخلاتی استفاده شده در این کارگاه برنامه بازنگری شده آتشبازی (اسمیت، 2004) بود. برای جمعآوری دادهها از سیاهه شادکامی آکسفورد (آرگایل، مارتین و کراسلند، ۱۹۸۹) و شاخص رضایت زناشویی هودسون (۱۹۹۲) استفاده شد. یافته ها: نتایج حاصل از آزمون t وابسته نشان داد که آموزش توانشهای تنظیم هیجان، شادکامی و رضایت زناشویی را بهطور معناداری افزایش داده است. این تفاوتها به نحوی است که میانگین گروه نمونه در سیاهه شادکامی افزایش داشته (0/05 <p) و در سیاهه شاخص زناشویی که نمره بالا نشاندهنده مشکلات بیشتر زناشویی است بهطور معناداری کاهش داشته است (0/05 <p). نتیجهگیری: این بدان معنی است که آموزش توانشهای تنظیم هیجان، روش مناسبی برای کاهش تعارضات خانوادگی و افزایش شادکامی در زوجین است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1398/8/8 | پذیرش: 1398/9/5 | انتشار: 1398/9/5