 
                     
                     
                    
                    
                    
                    
                     Shokoohi-Yekta M,  Akbari Zardkhaneh S,  Alavinezhad S,  Sajjadi Anari S. 
(2019).  Teaching emotion regulation skills based on cognitive - behavioral approach and its efficacy on marital satisfaction and couple’s happiness.  Journal of Psychological Science. 18(80),  887-896. 
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-483-fa.html   
                    
                    شکوهی یکتا محسن،  اکبری زردخانه سعید،  علوی نژاد ثریا،  سجادی اناری سعید.
(1398).  آموزش توانشهای تنظیم هیجان مبتنی بر رویآورد شناختی - رفتاری و اثربخشی آن بر رضایت زناشویی و شادکامی زوجین  مجله علوم روانشناختی 18 (80) :896-887URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-483-fa.html
  
                     
					 
					
                 
                
                    
                    
                    
                    دانشگاه تهران ، myekta@ut.ac.ir
                    
                    
                    چکیده:       (3586 مشاهده)
                    
                    
                    زمینه: خانواده مهمترین عنصر در اجتماع است و زوجیت اساس شکلگیری و هسته خانواده است. جامعه موفق، به زوجیت و آرامش در خانواده بهعنوان یک موضوع بسیار حائز اهمیت میپردازد. اگر به هر دلیلی نارضایتی و ناسازگاری در روابط زناشویی به وجود آید، ممکن است زمینه ناکامی و خشم ایجاد شود و پیامدهایی نظیر سوءظن، سوءاستفاده عاطفی، خصومت و سرزنش و پایین آمدن سلامت روانی زوجین را در پی داشته باشد، اما آیا میتوان از طریق بسته آموزشی تنظیم هیجان مبتنی بر رویآورد شناختی - رفتاری رضایت زناشویی و شادکامی آنها را افزایش داد؟ هدف: این پژوهش با هدف آموزش توانشهای تنظیم هیجان مبتنی بر رویآورد شناختی - رفتاری و اثربخشی آن بر رضایت زناشویی و شادکامی زوجین انجام شد. روش: این پژوهش از نوع شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون - پسآزمون تک گروهی بود. گروه نمونه بهصورت در دسترس انتخاب شد که 66 نفر از زوجین (با میانگین 32/27 سال و انحراف استاندارد 3/7171/3) در 7 جلسه دوساعته کارگاه مدیریت خشم شرکت کردند. این زوجین از بین والدین دانشآموزان مدارس غیرانتفاعی شهر تهران و بهصورت در دسترس انتخاب شدند. برنامه مداخلاتی استفاده شده در این کارگاه برنامه بازنگری شده آتشبازی (اسمیت، 2004) بود.  برای جمعآوری دادهها از سیاهه شادکامی آکسفورد (آرگایل، مارتین و کراسلند، ۱۹۸۹) و شاخص رضایت زناشویی هودسون (۱۹۹۲) استفاده شد. یافته ها: نتایج حاصل از  آزمون t وابسته  نشان داد که آموزش توانشهای تنظیم هیجان، شادکامی و رضایت زناشویی را بهطور معناداری افزایش داده است. این تفاوتها به نحوی است که میانگین گروه نمونه در سیاهه شادکامی افزایش داشته (0/05 <p) و در سیاهه شاخص زناشویی که نمره بالا نشاندهنده مشکلات بیشتر زناشویی است بهطور معناداری کاهش داشته است (0/05 <p). نتیجهگیری: این بدان معنی است که آموزش توانشهای تنظیم هیجان، روش مناسبی برای کاهش تعارضات خانوادگی و افزایش شادکامی در زوجین است.
                     
                    
                    
                    
                    
                    نوع مطالعه:  
پژوهشي |
                    موضوع مقاله: 
                    
تخصصي  دریافت: 1398/8/8 | پذیرش: 1398/9/5 | انتشار: 1398/9/5
                    
                    
                    
                    
                    
                    
                    
                    
	
		
			| بازنشر اطلاعات | 
		
			|  | این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است. |