دوره 18، شماره 83 - ( 11-1398 )                   جلد 18 شماره 83 صفحات 2141-2147 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Arabzadeh M, Askari F, Rezvan A, panahi S. The role of self - construal and 3*2 achievement goal in predicting of anxiety statistic in student. علوم روانشناختی. 2020; 18 (83) :2141-2147
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-492-fa.html
عرب زاده مهدی، عسکری فائزه، رضوان احمد، پناهی ثنا. نقش خودتفسیری و اهداف پیشرفت 2×3 در پیش بینی اضطراب آمار دانشجویان. فصلنامه علمی پژوهشی علوم روانشناختی. 1398; 18 (83) :2141-2147

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-492-fa.html


دانشگاه خوارزمی
چکیده:   (503 مشاهده)
زمینه: یکی از مهمترین دغدغه­ های اساتید آمار در دانشگاه­ها این است که چگونه می‌توانند اضطراب آمار دانشجویان را کاهش و یادگیری آنها را در این درس افزایش دهند. اما مسئله اینست: آیا خودتفسیری و اهداف پیشرفت 2×3 می‌توانند اضطراب آمار دانشجویان را پیش ­بینی نمایند؟ هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش خود تفسیری و اهداف پیشرفت 2×3 در پیش ­بینی اضطراب آمار دانشجویان طراحی و انجام شد. روش: مطالعه حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه‌ی آماری پژوهش را تمامی دانشجویان دانشگاه خوارزمی واحد کرج در سال­تحصیلی 98- 1397 تشکیل داد. با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس 203 نفر (128 دختر و 75 پسر) انتخاب، سپس به پرسشنامه­ های خودتفسیری (هاردین، لونگ و باوات، 2004)، اضطراب آمار (کرویس، کش و بلتون، 2011) و اهداف پیشرفت 2*3 (الیوت، موریاما و پکران، 2001) پاسخ دادند. داده‌ها با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه به شیوه گام به گام مورد بررسی قرار گرفت. یافته ­ها: نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ­ها نشان دادکه اهداف گرایش به خود و خود تفسیری وابسته بصورت منفی و معنادار و اهداف گرایش به دیگران و اهداف اجتناب از تکلیف بصورت مثبت و معنادار  می ­توانند اضطراب آمار را پیش ­بینی کنند. نتیجه ­گیری: با توجه به یافته­ های حاصل از این مطالعه پیشنهاد می­ گردد، اساتید آمار در کلاس­ های درس خود دانشجویان را به سمت شایستگی­ های درون فردی سوق دهند، از ایجاد جو رقابتی در کلاس بپرهیزند و تدریس تیمی و مشارکتی را مورد استفاده قرار دهند. 
متن کامل [PDF 4722 kb]   (225 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/8/14 | پذیرش: 1398/9/28 | انتشار: 1398/11/8

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم روانشناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Journal of psychologicalscience

Designed & Developed by : Yektaweb