دوره 19، شماره 88 - ( تابستان1399(تیر) 1399 )                   جلد 19 شماره 88 صفحات 463-473 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

hasani A, alizadeh H, ghobaribonab B, Pezeshk S, Kazemi F. Developing a group intervention program to promote the spirituality (GIPS) for mothers of intellectually disabled children and assessing its effectiveness on marital satisfaction. علوم روانشناختی. 2020; 19 (88) :463-473
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-527-fa.html
حسنی اکرم، علیزاده حمید، غباری بناب باقر، پزشک شهلا، کاظمی فرنگیس. تدوین برنامه آموزش گروهی ارتقاء معنویت و بررسی پیامدهای روانشناختی آن برای مادران کودکان با ناتوانی هوشی. فصلنامه علمی پژوهشی علوم روانشناختی. 1399; 19 (88) :463-473

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-527-fa.html


دانشجوی دکتری روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
چکیده:   (298 مشاهده)
زمینه: دشواری‌های تربیتی، آموزشی و توان‌بخشی کودکان با کم توان ذهنی والدین آن‌ها را با مشکلات و موانع بی‌شماری مواجه کرده است، مادران این کودکان به دلیل پیوند عاطفی قوی‌تر و نقش پررنگ‌تری که در تربیت و آموزش فرزند خود عهده‌دار هستند، زمان بیشتری را به آن‌ها و برآورده کردن نیازهایشان اختصاص می‌دهند، ازاینرو بیشتر در معرض مشکلات جسمی و روانی قرار دارند. هدف: تدوین برنامه آموزش گروهی ارتقاء معنویت و بررسی پیامدهای روان شناختی آن برای مادران کودکان با ناتوانی هوشی بود. روش: پژوهش از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. تعداد 36 نفر از مادران با روش نمونه گیری به عنوان نمونه انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گمارش شدند. ابزار پژوهش عبارتند از: مقیاس معنویت پارسیان و دانینگ (2009)، مقیاس رضایت زناشویی انریچ فوور و اولسون (1989) و آموزش گروهی ارتقاء معنویت محقق ساخته (1398). تحلیل داده ­ها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس تک متغیری انجام شد. یافته ­ها: برنامۀ آموزشی بر ابعاد کلی معنویت تاثیرگذار بود (0/05<P). بین دو گروه آزمایش و کنترل در ابعاد کلی رضایت زناشویی در مراحل پس آزمون و پیگیری تفاوت معنی داری وجود داشت (0/05<P). نتیجه­ گیری: می­توان برای افزایش رضایت زناشویی مادران دارای کودک کم توان ذهنی از روش مداخله ارتقاء معنویت بهره برد.
 
متن کامل [PDF 563 kb]   (129 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/9/6 | پذیرش: 1398/11/15 | انتشار: 1399/2/14

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم روانشناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Journal of psychologicalscience

Designed & Developed by : Yektaweb