دوره 17، شماره 71 - ( 11-1397 )                   جلد 17 شماره 71 صفحات 793-799 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

akbari S, zanghane A, mansourkiayi N, erfanifar F, jalalat denesh M, shahvarani S M et al . Self-Report Forms of Mental Health for High School Students: Evidences for Psychometric Adequacies of Electronic Version. علوم روانشناختی. 2019; 17 (71) :793-799
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-53-fa.html
اکبری سعید، زنگانه علی محمد، منصورکیایی نادر، عرفانی فر فاطمه، جلالت دانش محسن، شاهورانی سیدمحمد و همکاران.. خودگزارشی سلامت روانشناختی دانش آموزان دورۀ متوسطه: شواهد مقدماتی شایستگی های روان سنجی نسخۀ الکترونیکی. فصلنامه علمی پژوهشی علوم روانشناختی. 1397; 17 (71) :793-799

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-53-fa.html


دانشگاه شهیدبهشتی
چکیده:   (258 مشاهده)
زمینه: از مباحث مرتبط با روش های غربالگری سلامت روانشناختی دانش آموزان، مسئله خودگزارشی اختلالات و آسیب های روانی و از طرفی، بومی سازی یک ابزار مبتنی بر الگوی شایع آسیب های روانشناختی دانش آموزان هر جامعه است. هدف: هدف از پژوهش حاضر، ساخت و بررسی ویژگی های روان‌سنجی مقیاس الکترونیکی برای سلامت روانشناختی دانش‌آموزان دورۀ متوسطۀ یکم و دوم بود. از طرفی، به علت مزیت های خودگزارشی در دورۀ نوجوانی از قبیل اهمیتی که نوجوانان برای شناخت خود قائل هستند، تسریع در گزارش ها و عدم مشاهدۀ برخی نشانگان توسط معلمان و والدین، در این مطالعه از نسخۀ خودگزارش دهی استفاده ‌شده است. روش: نمونۀ پژوهش شامل 1592 نفر از دانش آموزان دورۀ متوسطۀ یکم و 919 نفر از دانش آموزان دورۀ متوسطۀ دوم در استان‌های البرز، کرمانشاه، آذربایجان شرقی، سیستان و بلوچستان، فارس و خراسان رضوی بودند که به روش نمونه‌گیری تصادفی انتخاب شدند. ابزار های اولیه محقق ساخته، دارای 144 آیتم برای نسخۀ دانش آموزان دورۀ متوسطۀ یکم و 122 آیتم برای نسخه دانش آموزان دورۀ متوسطۀ دوم بود. یافته ها: تحلیل عاملی اکتشافی برای هر دو نسخه از مقیاس، یک ساختار 6 مؤلفه‌ای را به عنوان بهترین الگو متناسب با مبنای نظری پژوهش نشان داد (0/44 و 0/37 واریانس تبیین شده). ضرایب همسانی درونی خرده‌مقیاس ها نیز نشان دهنده ی قابلیت اعتماد مناسب مقیاس بود (0/85 تا 0/98). نتیجه گیری: به‌طور کلی، درستی آزمایی و قابلیت اعتماد قابل قبول نسخه های مقیاس حاضر، حاکی از مناسب بودن این ابزار برای کاربست های غربالگری و پژوهشی در جامعۀ هدف است.
متن کامل [PDF 527 kb]   (80 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۸/۳/۷ | پذیرش: ۱۳۹۸/۵/۱۶

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم روانشناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Journal of psychologicalscience

Designed & Developed by : Yektaweb