دوره 18، شماره 84 - ( 12-1398 )                   جلد 18 شماره 84 صفحات 2257-2264 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Gharayagh zandi H, honarmand P, Rahimzadeh M, abdollahzadeh S, amouzadeh F. The effect of psychological skill training on competitive anxiety and self confidence in athlete students. علوم روانشناختی. 2020; 18 (84) :2257-2264
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-539-fa.html
غرایاق زندی حسن، هنرمند پیمان، رحیم زاده مهدی، عبداله زاده سلیمان، عموزاده فرشته. تأثیر آموزش توانش‌های روانشناختی بر اضطراب رقابتی و اعتماد‌به‌خود در دانش آموزان ورزشکار. فصلنامه علمی پژوهشی علوم روانشناختی. 1398; 18 (84) :2257-2264

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-539-fa.html


دانشگاه تهران
چکیده:   (60 مشاهده)
 
زمینه: موضوع اضطراب، یکی از کشاکش‌های اصلی مسائل روانشناختی است که از سوی ورزشکاران رقابتی مطرح شده و باعث ضعف در عملکرد می‌گردد. آموزش توانش‌های روانشناختی می ­تواند یکی از مداخلات مؤثر در زمینه اضطراب باشد. اما مسئله اصلی این است آیا آموزش توانش‌های روانشناختی بر اضطراب رقابتی و اعتماد به خود در دانش­ آموزان ورزشکار تأثیر دارد؟ هدف: هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر آموزش مهارت­ های روانشناختی بر اضطراب رقابتی و اعتماد‌به‌خود در دانش ­آموزان ورزشکار بود. روش: تحقیق از نوع نیمه ­تجربی بود. بدین منظور از بین دانش­ آموزان پسر بسکتبالیست شهرستان بوکان، تعداد 48 دانش ­آموز با میانگین سنی 14.9 انتخاب‌شده و به شکل تصادفی به چهار گروه 12 نفری آموزش تصویرسازی ذهنی، آموزش خود گفتاری و ترکیبی (خود گفتاری و تصویرسازی ذهنی) و گواه تقسیم شدند. ابزار پژوهش عبارتند از: تمرین توانش‌های روانشناختی برتون و ردیک (2010) و سیاهه اضطراب حالتی رقابتی-2 فرناندس و همکاران (2013). برای تحلیل داده‌ها از آزمون تحلیل کوواریانس و آزمون تعقیبی بونفرونی استفاده شد. یافته­ ها: نتایج نشان داد که آموزش توانش های روانشناختی بر اضطراب رقابتی و اعتماد‌به‌خود دانش­ آموزان تأثیر داشت، همچنین بین گروه ­ها از لحاظ تأثیرپذیری تفاوت معناداری وجود داشت (0/001P<). نتیجه­ گیری: می­ توان برای کاهش اضطراب شناختی و جسمانی و افزایش اعتماد ‌به ‌خود در دانش‌آموزان ورزشکار از آموزش تصویرسازی ذهنی و خود گفتاری بهره برد.


متن کامل [PDF 451 kb]   (22 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۸/۹/۱۲ | پذیرش: ۱۳۹۸/۱۱/۱۹ | انتشار: ۱۳۹۸/۱۱/۱۹

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم روانشناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Journal of psychologicalscience

Designed & Developed by : Yektaweb