پیام خود را بنویسید
دوره 19، شماره 85 - ( 1-1399 )                   جلد 19 شماره 85 صفحات 11-23 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

moosivand M. Effectiveness of teaching critical thinking on psychological capital and on marital intimacy among married men and women of tehran. علوم روانشناختی. 2020; 19 (85) :11-23
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-541-fa.html
موسیوند محبوبه. اثربخشی آموزش تفکر انتقادی بر سرمایه روانشناختی و صمیمیت زنان و مردان متأهل شهر تهران. فصلنامه علمی پژوهشی علوم روانشناختی. 1399; 19 (85) :11-23

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-541-fa.html


استادیار پژوهشکده زنان، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران (نویسنده مسئول)
چکیده:   (1006 مشاهده)
زمینه: تفکّر انتقادی فرآیندی است که صمیمیت زوجین را تحت تأثیر قرار می ­دهد. اما مسئله اینست: آیا تفکر انتقادی بر سرمایه­ روانشناختی و صمیمیت زنان و مردان متأهل تأثیر دارد؟ هدف: اثربخشی آموزش تفکر انتقادی بر افزایش سرمایه روانشناختی و صمیمیت زنان و مردان متأهل شهر تهران بود. روش: طرح این پژوهش نیمه­ آزمایشی از نوع پیش‌آزمون - پس‌آزمون با گروه گواه بود. جامعه ­ی آماری این پژوهش، را کلیه زوجین شهر تهران که در سال 1398 به‌منظور حل مشکلات زناشویی خود به مراکز مشاوره ­ای منطقه 2 تهران مراجعه کردند تشکیل دادند. نمونه پژوهش شامل 90 نفر از زوجین مراجع کننده به مرکز مشاوره بود که به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گروه گواه گمارده شدند. پژوهش با کمک پرسشنامه سرمایه­ های روانشناختی لوتانز و همکاران و صمیمیّت زناشویی اولیاء جمع‌آوری شد. ابزار عبارتند از: سرمایه روانشناختی مک ­گی (2011)، پرسشنامه صمیمیت زناشویی اولیاء (1385) و پروتکل آموزشی تفکر انتقادی: محتوای آموزشی تفکر انتقادی فیشر (2005) و مایرز (1986). داده ­ها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری (MANCOVA) مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته­ ها: آموزش تفکر انتقادی بر سرمایه روانشناختی و صمیمیت زناشویی زوجین تأثیر داشت (0/001≥p). نتیجه ­گیری: آموزش تفکر انتقادی می تواند منجر به افزایش سرمایه روانشناختی و صمیمیت زناشویی زوجین شود و خانواده درمانگران می ­توانند از این روش آموزشی برای بهبود روابط زناشویی زوجین ایرانی استفاده کنند

متن کامل [PDF 683 kb]   (231 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/9/13 | پذیرش: 1398/10/19 | انتشار: 1398/10/28

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم روانشناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 All Rights Reserved | Journal of psychologicalscience

Designed & Developed by : Yektaweb