 
                     
                     
                    
                    
                    
                    
                     hashemi Z,  eyni S,  tagavi R. 
(2020).  The moderating role of spiritual intelligence in the relationship between hexaco personality dimensions and students' academic stress.  Journal of Psychological Science. 19(88),  451-461. 
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-557-fa.html   
                    
					 
					
                 
                
                    
                    
                    
                    دانشگاه محقق اردبیلی ، sanaz.einy@yahoo.com
                    
                    
                    چکیده:       (2783 مشاهده)
                    
                    
                    زمینه: تنیدگی تحصیلی متداول ترین حالت عاطفی یا ذهنی است که دانش آموزان در طول تحصیل خود آن را تجربه می کنند. در این زمینه، ابعاد شخصیتی و هوش معنوی چه نقشی می تواند در میزان تنیدگی تحصیلی دانش آموزان داشته باشد؟ هدف: با توجه به اهمیت شناخت متغیرهای تعیینکننده و تأثیرگذار بر تنیدگی تحصیلی دانشآموزان، پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش تعدیلکنندهی هوش معنوی در رابطۀ بین ابعاد شخصیتی هگزاکو و تنیدگی تحصیلی دانشآموزان انجام گرفت. روش: این پژوهش یک پژوهش اکتشافی از نوع طرحهای همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانشآموزان سال سوم مقطع متوسطه دوم شهرستان اردبیل در سال تحصیلی 98-97 تشکیل دادند. از این جامعه 240 نفر به شیوه نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل سیاهه تنیدگی تحصیلی (آنگ و هوآن، 2006)، سیاهه شخصیتی هگزاکو (لی و اشترن، 2004) و مقیاس هوش معنوی (کینگ، 2008) بودند. دادهها با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندمتغیرهی تعدیلی تجزیه و تحلیل شد. یافته ها: نتایج تحلیل رگرسیون تعدیلی نشان داد که هوش معنوی در رابطه بین همه ابعاد شخصیتی هگزاکو، به جز صداقت- تواضع و برون گرایی، با تنیدگی تحصیلی دانشآموزان نقش تعدیلکننده دارد (0/001>p). به عبارتی با افزایش هوش معنوی، رابطه بین ابعاد شخصیتی هگزاکو و تنیدگی تحصیلی دانشآموزان ضعیفتر میشود. نتیجه گیری: براساس نتایج این پژوهش هوش معنوی با تعدیل رابطه بین ابعاد شخصیتی هگزاکو و تنیدگی تحصیلی دانشآموزان میتواند از بروز این نوع تنیدگی ها بر اثر وجود ابعاد شخصیتی بکاهد.
 
                     
                    
                    
                    
                    
                    نوع مطالعه:  
پژوهشي |
                    موضوع مقاله: 
                    
تخصصي  دریافت: 1398/9/26 | پذیرش: 1399/1/13 | انتشار: 1399/2/14
                    
                    
                    
                    
                    
                    
                    
                    
	
		
			| بازنشر اطلاعات | 
		
			|  | این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است. |