Banaee zadeh S, Atash afrouz A, Maktabi G. (2020). The effectiveness of white noise on learning new words, visual working memory and selective attention in elementary students.
Journal of Psychological Science.
19(85), 25-32.
URL:
http://psychologicalscience.ir/article-1-566-fa.html
استادیار ، گروه روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران (نویسنده مسئول) ، a.atashafrouz@gmail.com
چکیده: (2255 مشاهده)
زمینه: یادگیری واژه های جدید، حافظه فعال دیداری و توجه انتخابی از عوامل تأثیرگذار در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مقطع ابتدایی به شمار می آیند. اما مسئله اصلی اینست: آیا صدای سفید بر یادگیری واژه های جدید، حافظه فعال دیداری و توجه انتخابی دانش آموزان تأثیر دارد؟ هدف: بررسی تأثیر صدای سفید بر یادگیری واژه های جدید، حافظۀ فعال دیداری و توجه انتخابی در دانشآموزان مقطع ابتدایی بود. روش: پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیشآزمون - پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری کلیه دانش آموزان دوره دوم ابتدایی شهرستان باوی استان خوزستان در سال تحصیلی 98-1397 بود که 100 نفر از دانش آموزان پایههای پنجم و ششم ابتدایی به صورت تصادفی چند مرحلهای به عنوان نمونه انتخاب و در دوگروه آزمایش و گواه (هر گروه 50 نفر) به صورت تصادفی جایگزین شدند. ابزار پژوهش عبارتند از: از آزمون محقق ساخته واژه های جدید، آزمون حافظۀ فعال دیداری ژان لویی سلیه (2012) و آزمون توجه انتخابی، تمرکز و تلاشمندی d2 (باقری، 1391). داده ها با استفاده از روش کواریانس چند متغیری تحلیل شدند. یافته ها: صدای سفید بر یادگیری واژه های جدید در دانشآموزان ابتدایی تأثیر معناداری داشت (0/000P<). بر حافظۀ فعال دیداری تأثیر معناداری نداشت (0/160P>) و بر توجه انتخابی نیز تأثیر معناداری نداشت (0/470P>). نتیجه گیری: می توان برای افزایش یادگیری واژههای جدید دانش آموزان مقطع ابتدایی از صدای سفید استفاده کرد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1398/10/1 | پذیرش: 1398/11/13 | انتشار: 1398/11/19
بازنشر اطلاعات |
 |
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است. |