دوره 19، شماره 92 - ( پاییز 1399 (آبان) 1399 )                   جلد 19 شماره 92 صفحات 999-1010 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mousavi , A, Dargaj F, Abu al-Moali al-Husseini , K. The scientific pattern of how cognitive emotion regulation and socioeconomic status will affect educational motivation. علوم روانشناختی. 2020; 19 (92) :999-1010
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-567-fa.html
موسوی اقدس، درتاج فریبرز، ابوالمعالی الحسینی خدیجه. الگوی علی روابط بین تنظیم شناختی هیجان، پایگاه اجتماعی - اقتصادی با انگیزش تحصیلی: نقش واسطه‌ای خودناتوان سازی. فصلنامه علمی پژوهشی علوم روانشناختی. 1399; 19 (92) :999-1010

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-567-fa.html


استاد تمام روانشناسی تربیتی ، گروه روانشناسی تربیتی ، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران ، ایران (نویسنده مسئول)
چکیده:   (266 مشاهده)
زمینه: پژوهشگران به بررسی روابط بین تأثیر خودتنظیمی هیجانی با انگیزش تحصیلی پرداخته­اند، اما الگوی علی روابط بین تنظیم شناختی هیجان، پایگاه اجتماعی - اقتصادی با انگیزش تحصیلی: نقش واسطه‌ای خودناتوان­ سازی مورد غفلت واقع شده است. هدف: الگوی مدل روابط بین تنظیم شناختی هیجان، پایگاه اجتماعی - اقتصادی با انگیزش تحصیلی با نقش واسطه‌ای خودناتون­سازی در بین دانش­ آموزان بود. روش: پژوهش از نوع همبستگی و مدل­یابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش­آموزان دختر مقطع متوسطه منطقه 2 شهر تهران بود. که 270 نفر با روش نمونه­گیری خوشه‌ای تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب شدند ابزار پزوهش عبارتند از: پرسشنامه تنظیم شناختی هیجانی گارنفسکی و کرایچ (2006)، مقیاس انگیزش تحصیلی (AMS) وارلند و همکاران (1992؛ به نقل از یوسفی و همکاران، 1388)، پرسشنامه خودناتوان­ سازی تحصیلی (ASHS) شوینگر و استینسمر پلستر (2011) و پرسشنامه پایگاه اقتصادی اجتماعی تیمز (1995 تا 2007). داده ­ها با استفاده از شاخص ­های چولگی و کشیدگی بررسی شده و همبستگی بین متغیرهای مدل با ماتریس همبستگی تحلیل شد. یافته­ ها: تنظیم شناختی هیجان سازگار بر روی خودناتوان­سازی اثر منفی و بر روی پایگاه اقتصادی - اجتماعی اثر مثبت دارد، تنظیم شناختی ناسازگار نیز بر روی خودناتوان­ سازی اثر مثبت و بر روی پایگاه اقتصادی - اجتماعی اثر معنی­ داری ندارد، همچنین خودناتوان سازی بر روی انگیزش درونی اثر منفی و بر روی انگیزش بیرونی و بی­انگیزشی اثر مثبتی دارد، پایگاه اقتصادی - اجتماعی نیز اثرمنفی بر روی خودناتوان سازی دارد (0/05 P<نتیجه­ گیری: خودناتوان­ سازی در روابط بین تنظیم شناختی هیجان، پایگاه اجتماعی - اقتصادی و انگیزش تحصیلی نقش واسطه را دارد، در حالت کلی یافته ­ها نشان دادند که مدل ارائه شده در مطالعه حاضر با نتایج آزمون مدل برازش مناسبی دارد و می‌تواند در تحقیقات مورد استفاده قرار گیرد.
متن کامل [PDF 720 kb]   (75 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/10/1 | پذیرش: 1398/12/5 | انتشار: 1399/8/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم روانشناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Journal of psychologicalscience

Designed & Developed by : Yektaweb