Mousavi , A,  Dargaj F,  Abu al-Moali al-Husseini , K. 
(2020).  The scientific pattern of how cognitive emotion regulation and socioeconomic status will affect educational motivation.  Journal of Psychological Science. 19(92),  999-1010. 
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-567-fa.html     
                     
                    
                    موسوی اقدس،  درتاج فریبرز،  ابوالمعالی الحسینی خدیجه.
(1399).  الگوی علی روابط بین تنظیم شناختی هیجان، پایگاه اجتماعی - اقتصادی با انگیزش تحصیلی: نقش واسطهای خودناتوان سازی  مجله علوم روانشناختی 19 (92) :1010-999URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-567-fa.html
     
                     
					 
					
                 
                
                    
                    
                    
                    استاد تمام روانشناسی تربیتی ، گروه روانشناسی تربیتی ، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران ، ایران (نویسنده مسئول) ، mailto:Dortajf@gmail.com
                    
                    
                    چکیده:       (3828 مشاهده)
                    
                    
                    زمینه: پژوهشگران به بررسی روابط بین تأثیر خودتنظیمی هیجانی با انگیزش تحصیلی پرداختهاند، اما الگوی علی روابط بین تنظیم شناختی هیجان، پایگاه اجتماعی - اقتصادی با انگیزش تحصیلی: نقش واسطهای خودناتوان سازی مورد غفلت واقع شده است. هدف: الگوی مدل روابط بین تنظیم شناختی هیجان، پایگاه اجتماعی - اقتصادی با انگیزش تحصیلی با نقش واسطهای خودناتونسازی در بین دانش آموزان بود. روش: پژوهش از نوع همبستگی و مدلیابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دختر مقطع متوسطه منطقه 2 شهر تهران بود. که 270 نفر با روش نمونهگیری خوشهای تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب شدند ابزار پزوهش عبارتند از: پرسشنامه تنظیم شناختی هیجانی گارنفسکی و کرایچ (2006)، مقیاس انگیزش تحصیلی (AMS) وارلند و همکاران (1992؛ به نقل از یوسفی و همکاران، 1388)، پرسشنامه خودناتوان سازی تحصیلی (ASHS) شوینگر و استینسمر پلستر (2011) و پرسشنامه پایگاه اقتصادی اجتماعی تیمز (1995 تا 2007). داده ها با استفاده از شاخص های چولگی و کشیدگی بررسی شده و همبستگی بین متغیرهای مدل با ماتریس همبستگی تحلیل شد. یافته ها: تنظیم شناختی هیجان سازگار بر روی خودناتوانسازی اثر منفی و بر روی پایگاه اقتصادی - اجتماعی اثر مثبت دارد، تنظیم شناختی ناسازگار نیز بر روی خودناتوان سازی اثر مثبت و بر روی پایگاه اقتصادی - اجتماعی اثر معنی داری ندارد، همچنین خودناتوان سازی بر روی انگیزش درونی اثر منفی و بر روی انگیزش بیرونی و بیانگیزشی اثر مثبتی دارد، پایگاه اقتصادی - اجتماعی نیز اثرمنفی بر روی خودناتوان سازی دارد (0/05 P<)، نتیجه گیری: خودناتوان سازی در روابط بین تنظیم شناختی هیجان، پایگاه اجتماعی - اقتصادی و انگیزش تحصیلی نقش واسطه را دارد، در حالت کلی یافته ها نشان دادند که مدل ارائه شده در مطالعه حاضر با نتایج آزمون مدل برازش مناسبی دارد و میتواند در تحقیقات مورد استفاده قرار گیرد.
                     
                    
                    
                    
                    
                    نوع مطالعه:  
پژوهشي |
                    موضوع مقاله: 
                    
تخصصي  دریافت: 1398/10/1 | پذیرش: 1398/12/5 | انتشار: 1399/8/10
                    
 
                    
                    
                    
                    
                    
                    
                    
                    
	
		
			| بازنشر اطلاعات | 
		
		
			  | 
			این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است. |