دوره 19، شماره 86 - ( 2-1399 )                   جلد 19 شماره 86 صفحات 183-191 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Baharvand I, sodani M. the effectiveness of mindfulness - based stress reduction training on empathy and sympathy in single mother - headed adolescents. علوم روانشناختی. 2020; 19 (86) :183-191
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-575-fa.html
بهاروند ایمان، سودانی منصور. اثربخشی آموزش کاهش تنیدگی مبتنی بر ذهن آگاهی بر همدلی و همدردی نوجوانان مادرسرپرست. فصلنامه علمی پژوهشی علوم روانشناختی. 1399; 19 (86) :183-191

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-575-fa.html


دانشگاه شهید چمران اهواز
چکیده:   (73 مشاهده)
زمینه: کاهش تنیدگی مبتنی بر ذهن آگاهی یک برنامه گروهی است که با کمک ترکیبی از مراقبه ذهن ­آگاهی، آگاهی بدنی و تمرینات یوگا با هدف افزایش آگاهی انجام می شود. مطالعات متعددی اثربخشی آموزش کاهش تنیدگی مبتنی بر ذهن ­آگاهی را در زمینه ­های فردی و اجتماعی نشان داده است. اما مسئله اصلی اینست: آیا آموزش کاهش تنیدگی مبتنی بر ذهن ­آگاهی به نوجوانان مادرسرپرست بر همدلی و همدردی آنها مؤثر است؟ هدف: هدف پژوهش بررسی اثربخشی آموزش کاهش تنیدگی مبتنی بر ذهن ­آگاهی بر همدلی و همدردی در نوجوانان مادرسرپرست شهر اهواز بود. روش: پژوهش از نوع ­ ­آزمایشی با طرح پیش ­آزمون – پس ­آزمون و پیگیری یک ماهه با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش ­آموزان پسر مادرسرپرست مقطع متوسطه اول شهر اهواز در سال تحصیلی 1396-1397 بود. 30 دانش آموز پسر مادر­ سرپرست به روش نمونه­ گیری در دسترس به عنوان نمونه انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 15 نفر) گمارده شدند. ابزار پژوهش عبارتند از: مقیاس همدلی و همدردی در نوجوانان (ووزن، پاتروسکی و والکنبورگ، 2015) و جلسات آموزش کاهش تنیدگی مبتنی بر ذهن ­آگاهی (چاسکالون، 2011). یافته­ ها: بین عملکرد دو گروه آزمایش و کنترل در نمرات همدلی و همدردی در مرحله پس­آزمون و پیگیری تفاوت معناداری وجود داشت (0/001P<). نتیجه­ گیری: می ­توان برای همدلی و همدردی در نوجوانان مادرسرپرست از آموزش کاهش تنیدگی مبتنی بر ذهن ­آگاهی بهره برد.
متن کامل [PDF 677 kb]   (51 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۸/۱۰/۷ | پذیرش: ۱۳۹۸/۱۲/۲۸ | انتشار: ۱۳۹۸/۱۲/۲۸

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم روانشناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Journal of psychologicalscience

Designed & Developed by : Yektaweb