دوره 18، شماره 84 - ( 12-1398 )                   جلد 18 شماره 84 صفحات 2279-2284 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Baliad M R, MajidAv H, Ahadi H. Comparison of social and cognitive development of 5-7 year old children based on parenting styles. علوم روانشناختی. 2020; 18 (84) :2279-2284
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-614-fa.html
بلیاد محمد رضا، مجیدآو حفیظه، احدی حسن. مقایسه رشد اجتماعی و شناختی کودکان 5 تا 7 ساله بر اساس سبک های فرزندپروری. فصلنامه علمی پژوهشی علوم روانشناختی. 1398; 18 (84) :2279-2284

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-614-fa.html


استاد، گروه روانشناسی ، دانشگاه صدرالدین عینی جمهوری تاجیکستان.
چکیده:   (68 مشاهده)
زمینه: رشد شناختی و اجتماعی کودکان 5 تا 7 ساله در زندگی کودکان و آینده آنها تأثیر بسزایی دارد. اما مسئله اصلی این است که آیا بین رشد اجتماعی و شناختی کودکان 5 تا 7 ساله بر اساس سبک ­های فرزند پروری تفاوت وجود دارد؟ هدف: هدف پژوهش حاضر مقایسه رشد اجتماعی و شناختی کودکان 5 تا 7 ساله بر اساس سبک­های فرزند پروری بود. روش: روش پژوهش از نوع علی - مقایسه ای بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کودکان 5 تا 7 ساله مراکز پیش دبستانی و دبستانی شهر کرج و مادران آنان درسال 97-98 بود. تعداد 120 نفر از کودکان سنین 5 الی 7 ساله و مادران آنان با استفاده از روش نمونه ­گیری تصادفی خوشه­ ای تک مرحله‌ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش عبارتند از: آزمون ماتریس‌های پیشرونده ریون رنگی (دنگی ریون،1947)، آزمون رشد اجتماعی وایلند (ادگار،1953) و پرسشنامه شیوه‌های فرزندپروری بامریند (بامریند،1991). داده­ ها با استفاده از روش آماری تحلیل واریانس (آنووا) تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌ها: بین رشد اجتماعی و شناختی کودکان بر اساس سبک­ های فرزند پروری تفاوت وجود دارد، رشد شناختی و اجتماعی کودکان والدین دارای سبک فرزندپروری مقتدرانه بیشتر از کودکان والدین دارای سبک فرزندپروری مستبدانه و آزادگذار است (0/05 P<). نتیجه گیری: می ­توان برای رشد اجتماعی و شناختی کودکان از سبک ­های فرزند پروری صحیح استفاده کرد و هر چه والدین سبک فرزند پروری مقتدرانه را پیش بگیرند رشد شناختی و اجتماعی کودکانشان بیشتر می ­شود.
 
متن کامل [PDF 3331 kb]   (23 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۸/۱۰/۲۷ | پذیرش: ۱۳۹۸/۱۱/۲ | انتشار: ۱۳۹۸/۱۱/۱۹

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم روانشناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Journal of psychologicalscience

Designed & Developed by : Yektaweb