پاییز 1399(آذر)                   برگشت به فهرست مقالات | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


گروه مدیریت آموزشی، واحد نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی، ایران (نویسنده ی مسئول)
چکیده:   (219 مشاهده)
زمینه: امروزه مدیریت آموزشی با مسائل زیادی از قبیل آینده و چشم ­انداز آن، تغییرات و تحولات سازمانی و کسب وکارهای نوظهور سروکار دارد که نیازمند توجهی جدی از سوی اندیشمندان و صاحب­ نظران مدیریت است. توجه به عنصر آینده و آینده­ نگری در مطالعات مدیریت آموزشی، در دنیای کسب و کارهای امروزی و تغییرات سریع آن، کمک زیادی به پویایی و توسعه مدیریت آموزشی خواهد نمود که این مسئله تاکنون مغفول مانده است. هدف: آینده پژوهی مطالعات مدیریت آموزشی با الگوگیری از روش سناریوپردازی و مدل شبکه ­ی جهانی کسب و کار بود. روش: پژوهش از نوع کیفی بود. جامعه آماری پژوهش، شامل اندیشمندان و خبرگان مدیریت آموزشی که به طور همزمان دارای تخصص و تجربه در زمینه مطالعات آینده پژوهی و مدل سناریوپردازی بودند بود، تعداد 5 نفر به روش نمونه­ گیری در دسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش در این پژوهش مصاحبه‌های نیمه ساختاریافته مربوط به اولویت ­بندی پیشران ­های مؤثر بر آینده مطالعات مدیریت آموزشی بود. تحلیل داده­ هابا استفاده از آزمون فریدمن و تحلیل سلسله مراتبی انجام شد. یافته ­ها: آینده مطالعات مدیریت آموزشی، تحت تأثیر دو پیشران اساسی «رسانه ­های گروهی» و «هویت فرهنگی» قرار داشتند (0/027 =p). نتیجه­ گیری: تعامل رسانه­های گروهی و هویت فرهنگی، چهارسناریوی «تحولی»، «رسانه ­ای»، «فرهنگی» و «بیگانگی» را تشکیل دادند که هر سناریو به تفکیک نشان ­دهنده وضعیت خاصی از آینده مطالعات مدیریت آموزشی بود.
متن کامل [PDF 670 kb]   (31 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1398/11/13 | پذیرش: 1398/12/6 | انتشار: 1399/9/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم روانشناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Journal of psychologicalscience

Designed & Developed by : Yektaweb