پیام خود را بنویسید
دوره 19، شماره 87 - ( بهار 1399(خرداد) 1399 )                   جلد 19 شماره 87 صفحات 298-291 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

karimi S, Esmaeili M. (2020). The relationship between emotion regulation and resilience strategies with marital adjustment in female teachers. Journal of Psychological Science. 19(87), 291-298. doi:10.29252/psychosci.19.87.291
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-651-fa.html
کریمی سارا، اسمعیلی معصومه. بررسی رابطه راهبردهای تنظیم هیجان و تاب‌آوری با سازگاری زناشویی معلمان زن مجله علوم روانشناختی 1399; 19 (87) :298-291 10.29252/psychosci.19.87.291

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-651-fa.html


دانشگاه علامه طباطبایی ، sarakarimi6990@gmail.com
چکیده:   (3878 مشاهده)
زمینه: معلمان به دلیل تجربه تعارض کار - خانواده نیاز به سطح بالاتری از تاب‌آوری در برابر مسائل به ویژه سازگاری زناشویی دارند. اما مسئله اصلی اینست، آیا بین راهبردهای تنظیم هیجان و تاب­ آوری با سازگاری زناشویی معلمان زن رابطه وجود دارد؟ هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه راهبردهای تنظیم هیجان و تاب‌آوری با سازگاری زناشویی معلمان زن بود.
روش: پژوهش حاضر از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه معلمان زن در سال تحصیلی 97-1396 در سطح شهر قزوین بود که 100 معلم به روش نمونه ­گیری در دسترس به ­عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش عبارتند از، پرسشنامه های تاب­ آوری کانر - دیویدسون (2003)، راهبردهای تنظیم هیجان گروس (2003) و سازگاری زناشویی (1976). تحلیل داده­ ها با استفاده از آزمون‌های پارامتریک و آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه انجام شد. یافته‌ها: راهبرد تنظیم هیجان «ارزیابی مجدد» و تاب ­آوری رابطه مثبت و معنی ­داری با سازگاری زناشویی داشت (0/05p<). راهبرد تنظیم هیجان «سرکوبی» رابطه منفی با سازگاری زناشویی داشت (0/05p<). در کل راهبردهای تنظیم هیجان و تاب ­آوری سازگاری زناشویی را در بین معلمان پیش ­بینی کردند (0/05p<). نتیجه‌گیری: می ­توان سازگاری زناشویی معلمان زن را به وسیله راهبردهای تنظیم هیجان و تاب‌آوری پیش­ بینی کرد.
متن کامل [PDF 527 kb]   (2165 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/11/20 | پذیرش: 1398/12/14 | انتشار: 1399/1/8

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)