دوره 19، شماره 87 - ( بهار 1399(خرداد) 1399 )                   جلد 19 شماره 87 صفحات 321-328 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

zafari S, Khademi Eshkezari M. The structural model of the role of cognitive emotion regulation strategies, mindfulness and perfectionism in predicting emotional problems in students. علوم روانشناختی. 2020; 19 (87) :321-328
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-667-fa.html
ظفری شقایق، خادمی اشکذری ملوک. بررسی مدل ساختاری نقش راهبردهای شناختی تنظیم هیجان، ذهن آگاهی و کمال‌گرایی در پیش بینی مشکلات هیجانی در دانش آموزان. فصلنامه علمی پژوهشی علوم روانشناختی. 1399; 19 (87) :321-328

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-667-fa.html


دانشیار، گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
چکیده:   (76 مشاهده)
زمینه: پژوهش­ های زیادی درباره ارتباط راهبردهای شناختی تنظیم هیجان، ذهن ­آگاهی و کمال ­گرایی انجام شده است، اما نقش این راهبردها در پیش ­بینی مشکلات هیجانی مورد غفلت واقع شده است. هدف: بررسی مدل ساختاری راهبردهای شناختی تنظیم هیجان، ذهن ­آگاهی و کمال ­گرایی در پیش­بینی مشکلات هیجانی در دانش ­آموزان بود. روش: پژوهش از نوع توصیفی – تحلیلی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش ­آموزان دختر و پسر دوره دوم دبیرستان شهر تهران در سال تحصیلی 98-97 بود. 140 نفر (120 نفر دختر و 120 نفر پسر) به شیوه ­ی خوشه­ ای چند مرحله ­ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش عبارتند از: مقیاس پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان گارنفسکی و همکاران (2001)، پرسشنامه مشکلات هیجانی (مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس) لاوبوند و لاوبوند (1995)، پرسشنامه ذهن ­آگاهی رایان و براون (2003) و پرسشنامه کمال­ گرایی چندبعدی تهران (بشارت، 1386). تجزیه و تحلیل داده­ ها با استفاده از مدل معادلات ساختاری انجام گرفت.
یافته ها: راهبردهای شناختی تنظیم هیجان، ذهن ­آگاهی و کمال ­گرایی با مشکلات هیجانی رابطه مثبت دارند (0/05P<). نتیجه گیری: مشکلات هیجانی را می­ توان با راهبردهای شناختی تنظیم هیجان، ذهن­ آگاهی و کمال­ گرایی پیش­ بینی کرد.
متن کامل [PDF 638 kb]   (30 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۸/۱۱/۲۵ | پذیرش: ۱۳۹۸/۱۲/۷ | انتشار: ۱۳۹۹/۱/۸

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم روانشناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Journal of psychologicalscience

Designed & Developed by : Yektaweb