دوره 19، شماره 88 - ( تابستان1399(تیر) 1399 )                   جلد 19 شماره 88 صفحات 503-509 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

khorasani zade gazki A, Bahrami H, Ahadi H. Effectiveness of working memory training on increasing the attention of children with attention - deficit / hyperactivity. علوم روانشناختی. 2020; 19 (88) :503-509
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-668-fa.html
خراسانی زاده گزکی عارفه، بهرامی هادی، احدی حسن. اثربخشی آموزش حافظه کاری بر افزایش توجه کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه / بیش فعالی. فصلنامه علمی پژوهشی علوم روانشناختی. 1399; 19 (88) :503-509

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-668-fa.html


استاد تمام، گروه روانشناسی تربیتی، واحدعلوم و تحقیقات،دانشگاه آزاد اسلامی،تهران،ایران (نویسنده مسئول) .
چکیده:   (263 مشاهده)
زمینه: پژوهش ­ها در زمینه توجه کودکان دارای نقص توجه و بیش ­فعالی به درمان ­های شناختی رفتاری، نوروفیدبک و دارو درمانی اشاره داشته است. اما آیا آموزش حافظه ­کاری بر توجه این کودکان می ­تواند مؤثر باشد؟ هدف: اثر بخشی آموزش حافظه کاری بر افزایش توجه کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه / بیش­ فعالی بود. روش: پژوهش حاضر از نوع نیمه ­تجربی با طرح پیش ­آزمون – پس ­آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش ­آموزان پسر دوره سوم دبستان که مراجعه کننده به مرکز باور بودند، بود. 40 دانش­ آموز پسر دوره سوم دبستان به طور داوطلبانه، از میان مراجعان مرکز باور به عنوان نمونه انتخاب شدند. و به صورت تصادفی در دو گروه برابر آزمایش و کنترل (20 نفری) جایگزین شدند. تحلیل داده ­ها با استفاده از آزمون­ های t – استیودنت انجام شد. ابزار پژوهش عبارتند از: مصاحبه بالینی: (لازاک،2004). مقیاس درجه ­بندی SNAP-IV، سوانسون (1980) پرسشنامه کانرز والدین (فرم تجدید نظر شده)(1999) نرم­افزار آموزش حافظه ­کاری (خدادادی، 1393). یافته ­ها: آموزش حافظه­ کاری به طور معنی­ داری باعث افزایش توجه کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه / بیش­ فعالی بود (0/001>P). نتیجه ­گیری: آموزش حافظه­ کاری توجه کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه را افزایش داد.
متن کامل [PDF 574 kb]   (89 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۸/۱۱/۲۵ | پذیرش: ۱۳۹۸/۱۲/۱۲ | انتشار: ۱۳۹۹/۲/۱۴

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم روانشناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Journal of psychologicalscience

Designed & Developed by : Yektaweb