دوره 19، شماره 87 - ( بهار 1399(خرداد) 1399 )                   جلد 19 شماره 87 صفحات 275-290 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shakeri A, Madani Y, Shahmoradi S. Parent - adolescent communication challenges in iranian muslim families residing in the US from parents' perspective. علوم روانشناختی. 2020; 19 (87) :275-290
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-669-fa.html
شاکری آمنه، مدنی یاسر، شاهمرادی سمیه. چالش های ارتباطی والد - نوجوان در خانواده های مسلمان ایرانی مقیم آمریکا از نگاه والدین. فصلنامه علمی پژوهشی علوم روانشناختی. 1399; 19 (87) :275-290

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-669-fa.html


کارشناس ارشد دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، گروه روانشناسی تربیتی و مشاوره، دانشگاه تهران ، تهران، ایران.
چکیده:   (61 مشاهده)
زمینه: اختلافات والد - نوجوان بخشی اجتناب ­ناپذیر از دوران نوجوانی است. هر چند که تعلق به نسل­ های متفاوت در هر خانواده ­ای، ناگریز فاصله ­ای میان نسل ­ها ایجاد می ­کند، اما در خانواده ­های مهاجر، دشواری ­گذار از تعارضات دوران نوجوانی، با چالش ­های رایج بعد از مهاجرت در می ­آمیزد و تنش­ هایی را در ارتباط والدین و نوجوان برمی ­انگیزد. اهمیت موضوع ارتباط والد - نوجوان در خانواده ­های مهاجر، سبب شده­ است پژوهش ­های بسیاری در این زمینه با محوریت گروه ­های پرجمعیت مهاجران انجام پذیرد، اما پژوهشی که بررسی چالش ­های ارتباطی والد - نوجوان بپردازد مغفول واقع شده است. هدف: چالش ­های ارتباطی والد - نوجوان در خانواده ­های مسلمان ایرانی مقیم آمریکا از نگاه والدین بود.
روش: پژوهش از نوع کیفی با روش پدیدارشناسی بود. جامعه آماری شامل خانواده­ های مسلمان ایرانی مقیم آمریکا بود که ۱۵ نفر از پدران و مادران به روش نمونه­ گیری گلوله برفی به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش مصاحبه ­ی عمیق نیمه ساختاریافته بود. تحلیل داده ­ها با روش هفت مرحله ­ای کلایزی انجام شد. یافته­ ها: مؤلفه­ های چالش ­های ارتباطی والد - نوجوان در خانواده ­های مسلمان ایرانی مقیم آمریکا از نگاه والدین عبارتند از: تفاوت ­های فرهنگی، شکاف نسلی زمانی و مکانی و عدم آشنایی کافی والدین مهاجر با محیط مدارس و گروه همسالان فرزندان بود. نتیجه­ گیری: تفاوت ­های فرهنگی، شکاف نسلی زمانی و مکانی و عدم آشنایی کافی والدین مهاجر با محیط مدارس و گروه همسالان فرزندان می­تواند عملکرد خانواده ­ی مهاجر را به خطر انداخته و دشواری­ های ارتباطی میان والدین و نوجوان ایجاد کند.
متن کامل [PDF 603 kb]   (36 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۸/۱۱/۲۶ | پذیرش: ۱۳۹۸/۱۲/۱۴ | انتشار: ۱۳۹۹/۱/۸

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم روانشناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Journal of psychologicalscience

Designed & Developed by : Yektaweb