دوره 19، شماره 89 - ( تابستان1399(مرداد) 1399 )                   جلد 19 شماره 89 صفحات 567-578 | برگشت به فهرست نسخه ها

Kiani S, Sabahi P, Makvand Hosaini S, Rafienia P, Alebouyeh M. Comparison of the effectiveness of acceptance and commitment-based therapy and positive cognitive-behavioral therapy on the pain self-efficacy of patients with chronic pain. علوم روانشناختی. 2020; 19 (89) :567-578
کیانی سیاوش، صباحی پرویز، مکوندحسینی شاهرخ، رفیعی نیا پروین، آل بویه محمودرضا. مقایسه اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش ‌و تعهد و درمان شناختی - رفتاری مثبت‌نگر بر خوکارآمدی درد بیماران مبتلا به درد مزمن. فصلنامه علمی پژوهشی علوم روانشناختی. 1399; 19 (89) :567-578

دانشجوی دکتری تخصصی، گروه روان‌شناسی بالینی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران(نویسنده مسئول)
زمینه: تحقیقات متعددی در زمینه تأثیر درمان مبتنی بر پذیرش و درمان شناختی رفتاری انجام شده است. اما پژوهشی که به مقایسه اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد و درمان شناختی - رفتاری مثبت‏نگر بر خودکارآمدی درد بیماران مبتلا به درد مزمن مغفول مانده است. هدف: مقایسه اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش‏وتعهد و درمان شناختی - رفتاری مثبت‏نگر بر خودکارآمدی درد بیماران مبتلا به درد مزمن بود. روش: پژوهش از نوع نیمه­تجربی ﺑﺎ ﭘﻴﺶ ­ﺁﺯﻣﻮﻥ - ﭘﺲ ­ﺁﺯﻣﻮﻥ ﻭ پیگیری به مدت 3 ماه ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺑﺎ ﮔﺮﻭﻩ گواه بود. جامعه آماری شامل کلیه بیماران مبتلا به درد مزمن مراجعه‏کننده به بیمارستان حضرت رسول اکرم شهر تهران در تابستان 98 بود که تعداد 45 نفر به عنوان نمونه انتخاب و بصورت تصادفی در ﺩﻭ ﮔﺮﻭﻩ ﺁﺯﻣﺎﻳﺶ ﻭ ﻳﻚ ﮔﺮﻭﻩ گواه ﮔﻤﺎﺷﺘﻪ ﺷﺪﻧﺪ. ابزار پژوهش عبارت‌اند از: پرسشنامه خودکارآمدی درد نیکولاس (2007) مداخله درمان پذیرش‏وتعهد (هیز و همکاران، 2013) و درمان شناختی - رفتاری مثبت‏نگر (بن‏نینک، 2014). داده‏ها با استفاده از شاخص‏های آمار توصیفی و روش اندازه‏گیری مکرر تجزیه و تحلیل شد. یافته ‏ها: بین درمان مبتنی بر پذیرش‏وتعهد و درمان شناختی - رفتاری مثبت‏نگر با گروه گواه در خودکارآمدی درد بیماران مبتلا به درد مزمن تفاوت معناداری وجود داشت (0/001 >P). اما بین درمان مبتنی بر پذیرش‏وتعهد و درمان شناختی - رفتاری مثبت‏نگر در خودکارآمدی درد بیماران مبتلا به درد مزمن تفاوت معناداری وجود نداشت (0/05 <P). نتیجه‏ گیری: درمان مبتنی بر پذیرش‏وتعهد و درمان شناختی - رفتاری مثبت‏نگر ﺭﻭﺵ‏های ﻣﺆﺛﺮﻱ ﺑﺮﺍﻱ افزایش خودکارآمدی درد ﺩﺭ ﺑﻴﻤﺎﺭﺍﻥ ﻣﺒﺘﻼ ﺑﻪ ﺩﺭﺩ ﻣﺰﻣﻦ ﻣﻲ‏ﺑﺎشند.

دریافت: ۱۳۹۸/۱۱/۲۶ | پذیرش: ۱۳۹۸/۱۲/۱۷ | انتشار: ۱۳۹۹/۲/۱۴