پیام خود را بنویسید
دوره 19، شماره 88 - ( تابستان1399(تیر) 1399 )                   جلد 19 شماره 88 صفحات 493-483 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sherkat M, Kalantari M, Azarbayejani M, Abedi M R. (2020). The effects of education on spiritual intelligence on students' psychological wellbeing, anxiety, depression, and spiritual intelligence. Journal of Psychological Science. 19(88), 483-493.
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-682-fa.html
شرکت مرضیه، کلانتری مهرداد، آذربایجانی مسعود، عابدی محمدرضا. اثربخشی آموزش هوش معنوی بر میزان هوش معنوی، بهزیستی روانشناختی، اضطراب و افسردگی دانشجویان مجله علوم روانشناختی 1399; 19 (88) :493-483

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-682-fa.html


دانشجوی دکتری دانشگاه اصفهان ، Msherkat91@yahoo.com
چکیده:   (2678 مشاهده)
زمینه: تحقیقات متعدد به اثربخشی هوش معنوی بر متغیرهای روانشناختی مختلفی پرداخته­اند، اما پژوهشی که به تأثیر هوش معنوی بر میزان هوش معنوی، بهزیستی روانشناختی، اضطراب و افسردگی بپردازد مغفول مانده است. هدف: بررسی تأثیر آموزش مبتنی بر ارتقاء هوش معنوی باول بر هوش معنوی، بهزیستی روانشناختی، اضطراب و افسردگی دانشجویان بود. روش: از نوع شبه ­آزمایشی بود. جامعه آماری این پژوهش دانشجویان دانشگاه اصفهان بود که 40 نفر از آنها در سال 1397 به شکل در دسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند و به صورت تصادفی در گروه آموزش یا گواه قرار گرفتند. ابزار پژوهش عبارت‌اند از: پرسشنامه بهزیستی روانشناختی ریف (2002)، اضطراب (1993) و افسردگی بک (1996)، و هوش معنوی کینگ (2008) و آموزش هوش معنوی بوول (2004). تحلیل داده ­ها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس چند متغییره انجام شد. یافته ­ها: آموزش هوش معنوی باول در گروه آموزش سبب ارتقاء هوش معنوی (0/001P<)، کاهش اضطراب (0/05P<)، کاهش افسردگی (0/001P<) شده است اما اثر معناداری بر بهزیستی روانشناختی (0/001P<) نداشته است. نتیجه ­گیری: آموزش هوش معنوی موجب ارتقای هوش معنوی و کاهش اضطراب و افسردگی در دانشجویان شد.
 
متن کامل [PDF 479 kb]   (1631 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/12/2 | پذیرش: 1398/12/17 | انتشار: 1399/2/14

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)