دوره 19، شماره 89 - ( تابستان1399(مرداد) 1399 )                   جلد 19 شماره 89 صفحات 561-566 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

zabihi jalali zavareh E, Kazemian S, kasaee A. Factors influencing of pre-school and elementary school periods on field selection of educational for ninth grade students: qualitative research. علوم روانشناختی. 2020; 19 (89) :561-566
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-693-fa.html
ذبیحی جلالی زواره الهه، کاظمیان سمیه، کسایی عبدالرحیم. عوامل مؤثر دوران پیش از دبستان و دبستان، بر انتخاب رشته تحصیلی دانش آموزان پایه نهم: یک مطالعه کیفی. فصلنامه علمی پژوهشی علوم روانشناختی. 1399; 19 (89) :561-566

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-693-fa.html


استادیار، گروه مشاوره دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران(نویسنده مسئول)
چکیده:   (142 مشاهده)
زمینه: پژوهش ­های متعددی پیرامون شناسایی عوامل اثرگذار بر انتخاب رشته تحصیلی دانش ­آموزان پایه نهم انجام شده است. اما در زمینه پژوهش از نوع کیفی و نقش دوران کودکی در انتخاب رشته تحصیلی خلأ پژوهشی در بافت کشور وجود دارد. هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی کیفی عوامل مؤثر در دوران پیش از دبستان و دبستان، بر انتخاب رشته تحصیلی دانش ­آموزان پایه نهم انجام گرفت. روش: این پژوهش از نوع کیفی و نظریه داده­ ­بنیاد بود. جامعه آماری شامل دانش­ آموزان پایه نهم یکی از مدارس منطقه 2 شهر تهران در سال تحصیلی 96-1395 بود، تعداد 16 نفر به روش نمونه ­گیری نظری به عنوان نمونه انتخاب شدند، ابزار جمع ­آوری داده­ ها مصاحبه نیمه­ ساختاریافته و عمیق بود. تحلیل داده­ ها به شیوه اشتراوس و کوربین (1998) انجام شد. یافته­ ها: عوامل به دست آمده در دوره پیش از دبستان شامل پیگیری علایق و توانمندی­ ها و آماده­ سازی فضای بروز علایق و توانمندی ­های فرد است. در دوران دبستان، عوامل محتوایی شامل تجربیات فرد و واکنش ­های رفتاری اطرافیان و در قسمت عوامل فرآیندی مربوط به این دوران، کدهای محوری مشاهده و الگوبرداری (تأثیر دیگران) و درون ­فکنی حاصل شد. نتیجه ­گیری: می ­توان نتیجه گرفت که در دوره پیش از دبستان خانواده و اقوام در ایجاد و پیگیری رغبت­ ها و توانمندی ­های فرد مؤثر می ­باشند، در دوران دبستان به دلیل افزایش سن و پیچیده ­تر شدن فرآیندهای شناختی، و همچنین ورود به مدرسه، عوامل تأثیرگذار متنوع ­تر می‌شوند. 
متن کامل [PDF 362 kb]   (31 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۸/۱۲/۱۰ | پذیرش: ۱۳۹۹/۲/۱۴ | انتشار: ۱۳۹۹/۲/۱۴

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم روانشناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Journal of psychologicalscience

Designed & Developed by : Yektaweb