دوره 19، شماره 87 - ( بهار 1399(خرداد) 1399 )                   جلد 19 شماره 87 صفحات 299-311 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mirzaei Fandokht O, Dortaj F, Saadipour E, Ebrahimi Ghavam S, Delavar A. The relationship between autonomy supportive environmental and academic well-being: the mediating role of basic psychological needs. علوم روانشناختی. 2020; 19 (87) :299-311
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-697-fa.html
میرزایی فندخت امید، درتاج فریبرز، سعدی پور اسماعیل، ابراهیمی قوام صغری، دلاور علی. رابطه محیط حامی خود پیروی با بهزیستی تحصیلی: نقش واسطه‌ای نیازهای اساسی روانشناختی. فصلنامه علمی پژوهشی علوم روانشناختی. 1399; 19 (87) :299-311

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-697-fa.html


استاد دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
چکیده:   (54 مشاهده)
زمینه: تحقیقات متعددی، اهمیت نیازهای اساسی روانشناختی دانش ­آموزان را مورد مطالعه قرار داده­ اند و به بررسی نقش نیازهای اساسی روانشناختی در ایجاد امید، کارایی، تاب ­آوری و خوش‌بینی، عملکرد تحصیلی، کاهش فرسودگی و ناکارآمدی تحصیلی پرداخته­ اند. اما در مورد رابطه محیط حامی خود پیروی با بهزیستی تحصیلی با نقش واسطه­ ای نیازهای اساسی روانشناختی شکاف تحقیقاتی وجود دارد. هدف: رابطه محیط حامی خود پیروی با بهزیستی تحصیلی با نقش واسطه ­ای نیازهای اساسی روانشناختی بود. روش: پژوهش از نوع همبستگی با مدل معادلات ساختاری بود. جامعه آماری تمامی دانش‏آموزان پسر دوره متوسطه شهر قائنات در سال تحصیلی 98- 1397 بودند که 380 دانش ­آموز با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چندمرحله‌ای به عنوان نمونه انتخاب شد. ابزار پژوهش عبارتند از: پرسشنامه محیط حامی خودپیروی آسور و دیگران (۲۰۰۲)، بهزیستی تحصیلی تومینین - سوینی و همکاران (۲۰۱۲) و مقیاس نیازهای اساسی روانشناختی لاگواردیا و همکاران (۲۰۰۰). تحلیل داده‌ها با آزمون‌های همبستگی پیرسون، رگرسیون، تحلیل عاملی و معادلات ساختاری انجام شد. یافته­ ها: محیط حامی خود پیروی اثر مستقیم و معنی‌داری بر نیازهای اساسی روانشناختی و بهزیستی تحصیلی و نیازهای اساسی روانشناختی نیز اثر مستقیم و معنی‌داری بر بهزیستی تحصیلی دارد (0/01>P). همچنین محیط حامی خود پیروی از طریق متغیر میانجی نیازهای اساسی روانشناختی اثر غیرمستقیم بر بهزیستی تحصیلی دانش‌آموزان دارد (0/01>P). نتیجه­ گیری: افزایش کیفیت محیط‌های حامی خود پیروی سبب ارتقا نیازهای روانشناختی دانش ­آموزان و بهزیستی تحصیلی آنان می ­شود.
متن کامل [PDF 851 kb]   (23 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۸/۱۲/۱۲ | پذیرش: ۱۳۹۸/۱۲/۱۷ | انتشار: ۱۳۹۹/۱/۸

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم روانشناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Journal of psychologicalscience

Designed & Developed by : Yektaweb