دوره 19، شماره 94 - ( زمستان 1399(دی) 1399 )                   جلد 19 شماره 94 صفحات 1257-1266 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

aghaziarati A, njatifar S, ashori M. Examining and discovering the challenges of deaf adolescents in acquiring their skills ability: a qualitative study. علوم روانشناختی. 2020; 19 (94) :1257-1266
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-746-fa.html
آقازیارتی علی، نجاتی فر سارا، عاشوری محمد. بررسی و کشف چالش‌های نوجوانان ناشنوا در کسب مهارت‌های خود توانمندی: یک مطالعه کیفی. فصلنامه علمی پژوهشی علوم روانشناختی. 1399; 19 (94) :1257-1266

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-746-fa.html


دانشگاه اصفهان
چکیده:   (193 مشاهده)
زمینه: مطالعاتی پیرامون کسب مهارت‌های خود توانمندی و ناشنوایان انجام شده است، اما پژوهشی که بررسی و کشف چالش‌های نوجوانان ناشنوا در کسب مهارت‌های خود توانمندی پرداخته باشد مغفول مانده است. هدف: هدف پژوهش حاضر کشف و بررسی چالش‌های نوجوانان ناشنوا در کسب مهارت‌های خود توانمندی است. روش: این مطالعه با رویکرد کیفی و به روش نظریه زمینه‌ای انجام شد. جامعه پژوهش مادران نوجوانان ناشنوا مادرزادی کانون ناشنوایان شهر تهران در سال 1398 بود. 13 مادر نوجوان ناشنوا در تهران به‌صورت داوطلبانه در این پژوهش به عنوان نمونه شرکت نمودند. ابزار جمع­ آوری داده ­ها، مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. برای تحلیل داده‌های حاصل از مصاحبه‌های انجام‌شده با 13 نفر از مادران نوجوانان ناشنوا شهر تهران از کدگذاری سه مرحله ­ای (باز، محوری و انتخابی) استراس و کوربین استفاده گردید. یافته ­ها: کدهای باز حول 115 مفهوم و کدهای محوری شامل نه مقوله عمده است که مشتمل بر عدم آگاهی و عدم توانمندی والدین در برخورد صحیح با فرزندانشان، سوء رفتار / آزاردیدگی، نا­خودکارآمدی، عدم پذیرش اجتماعی، احساس بی‌کفایتی، محدودیت‌های اقتصادی، اجتماعی و خانوادگی، نا­برابری اجتماعی، مشکلات و محدودیت­ های شغلی، مشکلات و کژ کارکردی‌های آموزشی و تحصیلی می‌باشد. نتیجه ­گیری: با توجه به نتایج بدست آمده توجه ویژه به نوجوانان ناشنوا و بررسی دقیق چالش ­های پیش ­رو در جهت توانمند شدن و کسب مهارت، حائز اهمیت است که می ­تواند منجر به راهکار­ هایی برای افزایش مهارت ­های اجتماعی، مهارت ­های زندگی و در کل خود توانمندی آنان شود.
متن کامل [PDF 577 kb]   (28 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/1/29 | پذیرش: 1399/3/3 | انتشار: 1399/11/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم روانشناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Journal of psychologicalscience

Designed & Developed by : Yektaweb