aghaziarati A, njatifar S, ashori M. (2020). Examining and discovering the challenges of deaf adolescents in acquiring their skills ability: a qualitative study.
Journal of Psychological Science.
19(94), 1257-1266.
URL:
http://psychologicalscience.ir/article-1-746-fa.html
دانشگاه اصفهان ، ali_ziarati99@yahoo.com
چکیده: (2020 مشاهده)
زمینه: مطالعاتی پیرامون کسب مهارتهای خود توانمندی و ناشنوایان انجام شده است، اما پژوهشی که بررسی و کشف چالشهای نوجوانان ناشنوا در کسب مهارتهای خود توانمندی پرداخته باشد مغفول مانده است. هدف: هدف پژوهش حاضر کشف و بررسی چالشهای نوجوانان ناشنوا در کسب مهارتهای خود توانمندی است. روش: این مطالعه با رویکرد کیفی و به روش نظریه زمینهای انجام شد. جامعه پژوهش مادران نوجوانان ناشنوا مادرزادی کانون ناشنوایان شهر تهران در سال 1398 بود. 13 مادر نوجوان ناشنوا در تهران بهصورت داوطلبانه در این پژوهش به عنوان نمونه شرکت نمودند. ابزار جمع آوری داده ها، مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. برای تحلیل دادههای حاصل از مصاحبههای انجامشده با 13 نفر از مادران نوجوانان ناشنوا شهر تهران از کدگذاری سه مرحله ای (باز، محوری و انتخابی) استراس و کوربین استفاده گردید. یافته ها: کدهای باز حول 115 مفهوم و کدهای محوری شامل نه مقوله عمده است که مشتمل بر عدم آگاهی و عدم توانمندی والدین در برخورد صحیح با فرزندانشان، سوء رفتار / آزاردیدگی، ناخودکارآمدی، عدم پذیرش اجتماعی، احساس بیکفایتی، محدودیتهای اقتصادی، اجتماعی و خانوادگی، نابرابری اجتماعی، مشکلات و محدودیت های شغلی، مشکلات و کژ کارکردیهای آموزشی و تحصیلی میباشد. نتیجه گیری: با توجه به نتایج بدست آمده توجه ویژه به نوجوانان ناشنوا و بررسی دقیق چالش های پیش رو در جهت توانمند شدن و کسب مهارت، حائز اهمیت است که می تواند منجر به راهکار هایی برای افزایش مهارت های اجتماعی، مهارت های زندگی و در کل خود توانمندی آنان شود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/1/29 | پذیرش: 1399/3/3 | انتشار: 1399/11/10
بازنشر اطلاعات |
|
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است. |