پاییز 1399(آذر)                   برگشت به فهرست مقالات | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشجو دکتری مطالعات برنامه ریزی درسی دانشگاه شیراز و عضو هیات علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان
چکیده:   (163 مشاهده)
زمینه: مطالعات متعددی پیرامون بررسی شایستگی‌های حرفه‌ای اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها انجام شده است. اما پژوهشی که به شایستگی‌های حرفه‌ای اعضای هیات علمی دانشگاه فرهنگیان که منجر به طراحی الگوی شایستگی‌ها پرداخته باشد مغفول مانده است. هدف: هدف این پژوهش، توسعه و اعتبارسنجی الگوی شایستگی‌های حرفه‌ای اعضای هیات علمی دانشگاه فرهنگیان با رویکرد تبیینی بود.روش: پژوهش از نوع، ترکیبیِ همزمان بود. جامعه آماری شامل 700 نفر از اساتید و اعضای هیات علمی دانشگاه فرهنگیان استان‌های (تهران، خراسان رضوی، اصفهان و فارس) در سال 1397 بود که 200 نفر از این اساتید به صورت خوشه‌ای هدفمند به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش حاضر عبارت بود از: پرسشنامه شایستگی­ های حرفه ­ای محقق ساخته 1397. تحلیل داده­ها با استفاده از­  آزمون فریدمن، تحلیل عامل اکتشافی و ضریب همبستگی انجام شد. یافته ­ها: الگوی بدست آمده از دو عامل اصلی؛ شامل فردی و سازمانی شکل گرفته است. عامل فردی خود دارای زیرمؤلفه‌هایی اعم از شخصی و مهارتی است و نیز عامل سازمانی دارای زیرمؤلفه‌های عضویت، تعامل سازمانی، پذیرش مسئولیت حرفه‌ای و بهره‌مندی از امکانات سازمان می‌باشد. نتیجه ­گیری: در صورت تحقق شایستگی‌های حرفه‌ای اعضای هیات علمی، در عملکرد و کارآمدی دانشگاه فرهنگیان نقش قابل انتظاری خواهد داشت و تأثیرات مثبتی را برای دانشجو معلمان خواهد گذاشت.
متن کامل [PDF 844 kb]   (38 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1399/2/16 | پذیرش: 1399/3/11 | انتشار: 1399/9/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم روانشناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Journal of psychologicalscience

Designed & Developed by : Yektaweb