پیام خود را بنویسید
دوره 19، شماره 93 - ( پاییز 1399(آذر) 1399 )                   جلد 19 شماره 93 صفحات 1068-1059 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Peri Kamrani M, Salimi H, Farahbakhsh K, Motamedi A. (2020). The effect of indigenous pattern of academic counseling based on the study of motivational concept in living experiences on student academic motivation. Journal of Psychological Science. 19(93), 1059-1068.
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-781-fa.html
پیری کامرانی مرضیه، سلیمی بجستانی حسین، فرح بخش کیومرث، معتمدی عبداله. تأثیر الگوی بومی مشاوره تحصیلی مبتنی بر بررسی مفهوم انگیزشی در تجارب زیسته بر انگیزش تحصیلی دانش آموزان مجله علوم روانشناختی 1399; 19 (93) :1068-1059

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-781-fa.html


، H.salimi.b@gmail.com
چکیده:   (2472 مشاهده)
زمینه: مطالعات متعددی به بررسی انگیزش تحصیلی و انگیزش پیشرفت تحصیلی دانش ­آموزان پرداخته ­اند. اما پژوهشی که به تأثیر الگوی بومی مشاوره تحصیلی مبتنی بر بررسی مفهوم انگیزشی در تجارب زیسته بر انگیزش تحصیلی دانش­ آموزان پرداخته باشد مغفول مانده است.  هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر الگوی بومی مشاوره تحصیلی مبتنی بر بررسی مفهوم انگیزشی در تجارب زیسته و تأثیر آن بر انگیزش تحصیلی دانش ­آموزان بود. روش: پژوهش از نوع پیش ­آزمون پس ­آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری دانش ­آموزان مقطع متوسطه دوم شهر کرمانشاه در سال تحصیلی 97-98 بود، 60 دانش ­آموز با روش نمونه ­گیری خوشه ­ای به عنوان نمونه انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (30 نفر) جایگزین شدند. ابزار پژوهش عبارت بودند از: پرسشنامه انگیزه تحصیلی والرند و همکاران (1985) و پروتکل آموزشی الگوی بومی مشاوره تحصیلی مبتنی بر بررسی مفهوم انگیزشی در تجارب زیسته دانش ­آموزان محقق ساخته (1397). تحلیل داده ­ها با استفاده از تحلیل کواریانس انجام شد. یافته ­ها: الگوی بومی مشاوره تحصیلی مبتنی بر بررسی مفهوم انگیزشی در تجارب زیسته بر انگیزش تحصیلی دانش آموزان در سطح (0/01 >p) مؤثر بود. نتیجه­ گیری: دانش­ آموزانی که در جلسات آموزشی الگوی بومی مشاوره تحصیلی مبتنی بر بررسی مفهوم انگیزشی شرکت کردند انگیزش تحصیلی بیشتری را به دست آوردند
متن کامل [PDF 604 kb]   (1623 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/2/21 | پذیرش: 1399/3/8 | انتشار: 1399/9/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)