Hajialiani V, Bahrami Ehsan H, Noferesti A. (2020). The effect of mindfulness-based cognitive therapy on coping strategies, depression, and suicidal ideations in students.
Journal of Psychological Science.
19(96), 1557-1568.
URL:
http://psychologicalscience.ir/article-1-783-fa.html
استاد گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران (نویسنده مسئول) ، hbahrami@ut.ac.ir
چکیده: (2835 مشاهده)
زمینه: مطالعات متعددی به تأثیر شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی و بررسی راهبردهای مقابله ای، افسردگی و افکار خودکشی پرداخته اند. اما پیرامون بررسی تأثیر شناختدرمانی مبتنی بر ذهنآگاهی بر راهبردهای مقابلهای، افسردگی و افکار خودکشی دانشجویان شکاف تحقیقاتی وجود دارد. هدف: بررسی تأثیر شناختدرمانی مبتنی بر ذهنآگاهی بر راهبردهای مقابلهای، افسردگی و افکار خودکشی دانشجویان بود. روش: پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون – پس آزمون همراه با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشجویان کارشناسی دختر و پسر دانشگاه پیامنور کرمانشاه در نیمسال دوم تحصیلی 98-1397 بود. 24 دانشجو به صورت نمونه گیری هدفمند به عنوان نمونه انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (12 نفر) جایگزین شدند. ابزارهای پژوهش عبارت بودند از: پرسشنامه های راهبردهای مقابله ای لازاروس و فولکمن (۱۹۸۴)، افسردگی بک ویرایش دوم (۱۹۹۶)، افکار خودکشی بک (1979) و جلسات شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی (ون سون، نیکلیک، پوپ و پاور، 2011). دادهها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیره تحلیل شدند. یافته ها: شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی به طور معناداری منجر به کاهش راهبردهای هیجان مدار، افسردگی و افکار خودکشی در دانشجویان شد (0/01 >P). نتیجه گیری: دانشجویانی که در جلسات شناختدرمانی مبتنی بر ذهنآگاهی شرکت داشتند نمرات پایین تری در راهبردهای مقابلهای، افسردگی و افکار خودکشی کسب کردند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/2/22 | پذیرش: 1399/3/11 | انتشار: 1399/12/10
بازنشر اطلاعات |
|
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است. |