پیام خود را بنویسید
دوره 19، شماره 93 - ( پاییز 1399(آذر) 1399 )                   جلد 19 شماره 93 صفحات 1125-1140 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

sherkat M, kalantari M, Azarbayejani M, Abedi M R. Comparison of the effectiveness of spiritual intelligence training based on quranic teachings and spiritual intelligence training based on bowell's view on students' psychological well-being. علوم روانشناختی. 2020; 19 (93) :1125-1140
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-786-fa.html
شرکت مرضیه، کلانتری مهرداد، آذربایجانی مسعود، عابدی محمدرضا. مقایسه اثربخشی آموزش هوش معنوی مبتنی بر آموزه‌های قرآنی و آموزش هوش معنوی براساس دیدگاه باول بر بهزیستی روانشناختی دانشجویان. فصلنامه علمی پژوهشی علوم روانشناختی. 1399; 19 (93) :1125-1140

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-786-fa.html


استاد گروه روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران(نویسنده مسئول).
چکیده:   (704 مشاهده)
زمینه: مطالعات پیشین به بررسی اثربخشی هوش معنوی بر بهزیستی روانشناختی پرداخته ­اند. اما پیرامون مقایسه اثربخشی آموزش هوش معنوی مبتنی بر آموزه های قرآنی و آموزش هوش معنوی براساس دیدگاه باول بر بهزیستی روانشناختی دانشجویان شکاف تحقیقاتی وجود دارد. هدف: هدف از پژوهش حاضر، مقایسه اثربخشی آموزش هوش معنوی مبتنی بر آموزه­ های قرآنی و آموزش هوش معنوی براساس دیدگاه باول بر بهزیستی روانشناختی دانشجویان دانشگاه اصفهان بود. روش: پژوهش از نوع نیمه ­آزمایشی با طرح پیش­ آزمون، پس­ آزمون، پیگیری با گروه کنترل (گروه­های نابرابر) بود. جامعه ­ی آماری شامل کلیه­ ی دانشجویان دانشگاه اصفهان (15171 نفر) در سال تحصیلی 97-1396 بود. تعداد 55 نفر از این دانشجویان با روش نمونه‌گیری تصادفی به عنوان نمونه انتخاب و به صورت تصادفی 40 نفر در گروه­ های آزمایش (20 نفر در گروه مبتنی بر آموزه­ های قرآنی و 20 نفر در گروه دیدگاه باول) و 15 نفر در گروه کنترل جایگزین شدند. ابزار پژوهش حاضر عبارتند از: جلسات آموزش هوش معنوی مبتنی بر آموزه­ های قرآنی (1399)، آموزش هوش معنوی مبتنی بر دیدگاه باول (2004) و پرسشنامۀ بهزیستی روانشناختی ریف (1989). تحلیل داده‌ها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس انجام شد. یافته ­ها: هر دوی آموزش ­های هوش معنوی مبتنی بر آموزه­ های قرآنی و مبتنی بر دیدگاه باول، به طور معناداری بر بهزیستی روانشناختی دانشجویان تأثیر داشتند (0/05 P<). بین دو روش آموزشی از نظر میزان اثر بر بهزیستی روانشناختی تفاوت معناداری وجود نداشت (0/05 P<). نتیجه ­گیری: دانشجویانی که در آموزش هوش معنوی مبتنی بر آموزه ­های قرآنی و آموزش هوش معنوی براساس دیدگاه باول شرکت کردند، بهزیستی روانشناختی بالا‌تری را کسب کردند.
متن کامل [PDF 626 kb]   (371 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/2/30 | پذیرش: 1399/3/26 | انتشار: 1399/9/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم روانشناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 All Rights Reserved | Journal of psychologicalscience

Designed & Developed by : Yektaweb